Ni projekter får konsulentsparring til udarbejdelse af vækststrategi.
12 virksomheder fordelt på ni projekter har nu fået tilsagn om konsulentsparring til udarbejdelse af vækststrategi indenfor turist-erhvervet.
Visit Lolland-Falster har nemlig af Erhvervsstyrelsen fået 1,1 millioner kroner til at hjælpe turismevirksomheder i Vordingborg, Guldborgsund og Lolland kommuner med at øge omsætningen og indtjeningen.
Pengene skal bruges til først og fremmest at hyre et par konsulenter, der frem til 31. august næste år skal hjælpe de ni projekter, der har fået tilsagn om 50.000 kroner hver til udarbejdelse af en vækststrategi.
Det oplyser destinationschef Brian Lindorf Hansen fra Visit Lolland-Falster.
- I en del af projekterne er flere virksomheder gået sammen, og det er meget positivt, siger han.
En af de konsulenter, der vil skulle hjælpe projekterne, er Jørgen Jensen, der bor i Nykøbing og har 25 års erfaring fra ledende stillinger indenfor transport og turisme. Han var blandt andet kommerciel direktør i rederiet Danske Færger.
Også Lindy Kjøller, som lokalt er kendt fra hans tidligere job som salgs- og marketingschef hos Danske Færger, er også blevet tilknyttet projektet.
Brian Lindorf Hansen oplyser, at den resterende del af de 1,1 millioner kroner vil gå til projektledelse, koordinering, workshops, evaluering samt revisor.
- Formålet med projektet er at skabe vækst hos de deltagende virksomheder, øge antallet af overnatninger i området og ikke mindst skabe en kultur for et endnu bedre samarbejde virksomhederne imellem. Dette skal ske ved at udvikle nye og innovative produkter, siger han.
I Marielyst er fire virksomheder gået sammen med ønsker om at tiltrække nye gæster til området uden for højsæsonen.
Det er Marielyst Familie Camping, Marielyst Gokart, Golf og Fun Park samt Oldfruen.
- Det er fire virksomheder, der er gået sammen om deltagelse i vækstprojektet, alle med et stort ønske om et øget samarbejde og at skabe vækst i deres respektive virksomheder, primært ved at tiltrække nye gæster til Marielyst uden for højsæsonen, fortæller Brian Lindorf Hansen.
Alle fire virksomheder er ifølge Brian Lindorf enige om, at et øget samarbejde er den rigtige måde at skabe vækst på.
- Samarbejdet skal skabe en øget synlighed og den fælles indsats vil generere flere overnatninger og dermed en øget turismeomsætning i Marielyst. Alle deltagere arbejder konstruktivt for at skabe den gode og sammenhængende oplevelse for gæsterne - til gavn og glæde for Marielyst, siger han og tilføjer.
- Vi er rigtigt glade for den store interesse for projektet og de samarbejder, som er etableret for at sætte turismens fortsatte udvikling på dagsordenen. Deltagerne dækker bredt indenfor oplevelser og overnatning i alle tre kommuner og vil i løbet af det næste års tid arbejde målrettet med projektet i samarbejde med den tilknyttede konsulent, fortæller Brian Lindorf Hansen.