cookie-og-privatlivspolitik
Fabrikschef Morten Radich med de fire økologiske sodavand (fra venstre) med ingefær, hindbær, æble og jordbær. Embalagen er glasflasker med alulåg. Fabrikschefen oplyser, at en femte sodavand er på vej lavet på kirsebær fra Frederiksdal.

2

Billeder

Fabrikschef Morten Radich med de fire økologiske sodavand (fra venstre) med ingefær, hindbær, æble og jordbær. Embalagen er glasflasker med alulåg. Fabrikschefen oplyser, at en femte sodavand er på vej lavet på kirsebær fra Frederiksdal.
Foto: Anders Knudsen

Erhverv

Stor satsning på sodavand

WiSH by SEiMEi lancerer økologisk sodavand på stor international messe.




05. oktober 2019 kl. 16:42 Af Jesper Bøgh

Annonce

Juicefabrikken WiSH/SEiMEi på Sandvikenvej i Nakskov med investor i selskabet SEiMEi ApS, Allan Feldt, i spidsen lancerer nu økologisk sodavand.

Det sker på den store årlige internationale ANUGA-messe i den tyske by, Köln, i disse dage.

Det bliver Allan Feldt selv og fabrikschef Morten Radich, der på messen vil præsentere fabrikkens nye soda-produkter.

Sidstnævnte blev ansat i november sidste år.

- Allan og Mette Feldt har længe gået med idéen om at lave soda-produkter, og i foråret begyndte vi for alvor at produktudvikle. Det er der nu kommet fire craft (håndlavet red.) sodavand ud af med friskmostet økologisk juice og intet andet end tilsat vand og kulsyre, som vi er klar til at lancere, fortæller Morten Radich.

- Vi begyndte med juicen og øvede os på at blive dygtige til disse produkter og vandt også en stor kontrakt med SAS, der nu har kørt i to år, men som desværre stopper nu, siger Allan Feldt.

Morten Radich oplyser, at produkterne er uden tilsat sukker, ingen sødemidler, intet ascorbinsyre, ingen koncentrater, smagsstoffer eller flavors. Det er et såkaldt 100 procent clean label produkt, fremstillet af rene koldpressede økologiske frugter og bærprodukter. Alt bliver samtidigt produceret ved hjælp fra sol- og vindenergi.


Naturens råvarer

- Det betyder eksempelvis, at folk med sukkersyge kan drikke vores sodavand uden hensyntagen til indtagelsen af sukker. Det er sodavand lavet udelukkende af naturens råvarer, og det er lidt som at gå tilbage til den måde tingene blev lavet på i gamle dage, lyder det fra Morten Radich.

Over de seneste år er der investeret tocifrede millionbeløb i fabrikken i Nakskov. Underskuddene har været blodrøde.

- Det bliver sjovt, at følge og opleve hvor mange danske kæder og kunder vi får. De har jo ofte har ledelser, der går og "råber højt" op om, hvor meget netop de selv går op i både miljøet og CSR. Så det bliver spændende at se om det er tomme ord og marketing eller om de også rent faktisk mener det, for der findes intet alternativ til disse sodavand. Alle ved, at kvalitet og hensynet til både mennesker og miljø koster mere end en kunstig og unaturlig industri sodavand, lyder det fra Allan Feldt.

Og Morten Radich tror på, at de nye soda-produkter rammer helt rigtigt.

- Debatten og fokus på klima, CO2-udledning og miljø har i det seneste år i den grad taget fart i Danmark og resten af verden. Allan Feldt har været forud for sin tid og har set en trend før mange andre. WiSH-produkterne ramme lige ned i det klimabevidste forbrugere vil efterspørge, og vi tror på, at andelen af klimabevidste forbrugere nu vil stige markant, lyder det fra Morten Radich.


Noget mangler

Når SEiMEi ikke bare bliver på juice-markedet, så er der ifølge fabrikschefen en naturlig forklaring.

- Juice-markedet er fyldt op med mange forskellige juice. Der er også rigtigt mange forskellige sodavand på markedet, men ingen som vores. Alle de sodavand, du kan købe i dag, er med sukker, sødestoffer og tilsætningsstoffer. Vores produkt er helt rent, og dér rammer vi ind i noget, der mangler på sodavands-markedet, mener han.

Derudover tager SEiMEi også et socialt ansvar ved, at det primært er flygtninge og socialt udsatte i Nakskov, der arbejder hos WiSH by SEiMEi.

- Også det skal man tage med betragtning, når man køber WiSH-produkterne, siger han og tilføjer:

- Der er ingen tvivl om, at det er langt dyrere at producere rene økologiske produkter med medarbejdere, der skal støttes i det daglige. Men vi tror på, at forbrugerne vil betale lidt mere for produkter, som de ved er klimabæredygtige og som tager et socialt ansvar, slår Morten Radich fast.


Viser interesse

Foreløbig har Irma som kæde udvist interesse og alle fødevaregrossisterne og Inco har allerede indmeldt dem til salg i primært hotel- og restaurant-segmentet. Herudover har flere flyselskaber også ønsket at få prøver tilsendt.

- Vi håber at også, at Lolland-Falster vil støtte det gode initiativ og det gode image, der følger med Lolland, når der lanceres fødevarer af høj kvalitet. Udover at være fabrikschef præsenterer jeg også produktet på caféer, restauranter og hoteller, og min oplevelse er, at der bliver taget godt imod produkterne. Det er jo et Premium-produkt, som passer godt til især det segment, siger Morten Radich, der også satser på at produktet vil finde vej til de lokale Meny-butikker, hvor WiSH-juicen sælges i dag.

- Det er sodavand, der er meget velegnede til også at lave cocktails en lørdag aften i gode venners lag. Det er lidt mere lækkert end bare en traditionel rom og cola, mener han.

Allan Feldt oplyser, at SEiMEi ApS i 2019 har triplet omsætningen i forhold til 2018.

- Men vi forventer ikke at komme igennem 2019 med et positivt resultat, men dog næsten i forhold til tidligere. Vi har endnu en gang udvist mod og tålmodighed med vores virksomhed, og vi fortjener nærmest en medalje for at blive ved med at tro på konceptet og dermed fortsat investere millioner af kroner i disse lollandske arbejdspladser. Vi er endnu ikke i mål, men vi nærmer os med hastige skridt, og om 24 måneder er hele vores produktionsapparat nedskrevet til nul, og da vi ikke har stor ekstern gæld, ser vi stadigvæk meget lyst på fremtiden, lyder det optimistisk fra Allan Feldt.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Oprydning efter brystkræftsskandale 13. oktober 2019 kl. 20.51

AF: BJARKE ROSENKILDE

Narrens vise. 10. oktober 2019 kl. 16.29
Nu må Digelauget stoppe vanviddet 09. oktober 2019 kl. 10.42

AF: BJARKE ROSENKILDE

Blåpandet stram udlændinge politik 08. oktober 2019 kl. 15.54

AF: JOHN WENNERWALD

Eget vikarbureau 06. oktober 2019 kl. 21.15

AF: BJARKE ROSENKILDE

EU og det besværlige demokrati. 02. oktober 2019 kl. 15.47

Annonce