Webinar gav virksomheder mulighed for at få indsigt i fremtidige
muligheder som underleverandører til Femern Bælt-projektet.
114 var tilmeldt, da webinaret "Kom tættere på Femern-forbindelsen" tirsdag eftermiddag blev afviklet.
Det var arrangeret af Erhvervshus Sjælland og Femern Belt Development og skulle give virksomhederne i regionen viden om, hvordan de kan komme i betragtning til at udføre opgaver for de to entreprenørkonsortier Fehmarn Belt Contractors, FBC, og Femern Link Contractors, FLC.
Stig Rømer Winther, direktør i Femern Belt Development, slog fast, at der på nuværende tidspunkt er stor aktivitet i Rødbyhavn med mellem 700-800 medarbejdere i gang.
- Om et år vil der være cirka 2.000, forudså han.
Jesper Rønn Kristiansen, project manager i Femern Belt Development, nævnte blandt andet, at der på nuværende tidspunkt er en lang række lokale virksomheder, der er engageret med opgaver som underleverandører.
- Det går rasende stærkt lige nu. FBC og FLC skal fortsat bruge et hav af underleverandører. Desuden er der nyt udbud i gang, der handler om det elektriske og mekaniske i tunnelen. Også den af de fire prækvalificerede virksomheder vil skulle bruge underleverandører, sagde han og tilføjede:
- Senere kommer der udbud på jernbanedelen og betalingsanlæg.
Jesper Rønn Kristiansen understregede, at det er altafgørende for virksomhederne, at de registrerer sig i entreprenørkonsortiernes procurementdatabaser.
- Det skal man gøre for overhovedet at komme i betragtning, slog han fast og nævnte og udbud.dk og Femern Marketplace, hvor der også er information at hente.
Ida Lund Winther, Liaison Officer i FBC, lagde i sit indlæg vægt på, at FBC er meget optaget af at samarbejde med lokale virksomheder.
- Men vi går meget op i at leve op til de høje standarder, som både vi og Femern A/S har sat. Det handler om ansvarlighed, sikkerhed, boligforhold og arbejdsforhold. Skal man arbejde på skibene, så skal man have et søredningskursus, sagde hun blandt andet.
På webinaret fortalte underleverandører Adapteo, der skal levere moduler til Tunnelby, og Bredgaard Boats om deres erfaringer med at byde ind hos konsortierne.
Erhvervshus Sjællands Stine Mortensen, projektleder på Femern Change Zealand, slog fast, at Erhvervshus Sjælland vil kunne bistå SMV'er med at komme tættere på Femern-projektet.
Femern-forbindelsen i tal:
- Arbejdshavnen er på 500.000 kvadratmeter og med en sejldybde på 10,3 meter. Havnen skal modtage op mod 80.000 tons sand, sten, cement og stål om ugen i anlægsfasen.
- Tunnelfabrikken, hvor elementerne støbes, er på cirka en million kvadratmeter.
- Det samlede areal for byggepladsen i Rødbyhavn svarer til cirka 300 fodboldbaner.
- Landopfyldning af materiale fra havbunden giver 300 hektar ny natur og rekreative områder svarende til omkring 450 fodboldbaner.
- Til etablering af nye moler er anvendt 2,2 millioner tons granit.
- Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen kræver 360.000 tons armeringsjern og 3,2 millioner kubikmeter beton. Alene til betonstøbning kræves to millioner kubikmeter sand.
- Tunnelen består af 79 enkeltelementer og 10 mindre specialelementer med en kælderetage til brug for udstyr til tunnelens drift- og vedligeholdelse.
- Et standardelement vejer 73.000 tons og er 217 meter langt, 42 meter bredt og 10 meter højt.
- Femern Bælt-tunnelen ventes at stå færdig i 2029.
- Det vil tage ti minutter at køre gennem tunnelen i bil og syv minutter i tog.
- Fartgrænsen er 110 kilometer i timen for biler og 200 kilometer i timen for de elektriske tog.
Kilde: Femern A/S