Lokale Dansk Bank-kunder havde i 2019 brug for at få luft efter hvidvask-sag i Estland.
Danske Banks hvidvask-sag i Estland har især i begyndelsen af 2019 fyldt en del også lokalt i Danske Bank.
Året begyndte med en række dialogmøder i både Nakskov, Maribo og Nykøbing om Danske Banks sag i Estland.
- Det var ikke det sjoveste emne at møde kunderne om, men nødvendigt, erkender både Jan Pedersen, filialdirektør i Danske Banks afdeling i Nykøbing Falster, og Christian Holm, filialdirektør i Danske Bank i Maribo.
- Mange af vores kunder efterspurgte mere viden om, hvad der var foregået i Estland og hele vores håndtering af sagen, men også mere information om, hvad vi gør for at undgå lignende sager i fremtiden. Derfor tog vi initiativ til dialogmøderne, siger Jan Pedersen, og tilføjer.
- Vi kunne jo sagtens forstå den kritik, vi mødte fra omverdenen. Og selvom sagen i Estland ikke havde direkte betydning for vores kunder, så ønskede flere at høre mere fra os om sagen. Og her valgte vi så at stille os frem og tage en åben dialog - og fortælle, at vi er kede af det, der er foregået i Estland, hvor vi ikke har levet op til vores ansvar, fortæller Jan Pedersen.
Og det har også kostet kunder.
- Det er er også fair nok. Lokalt har vi dog ikke mistet kunder i samme omfang som længere nord på og i hovedstadsområdet. Vores kunder har også anerkendt over for os, at sagen ikke har haft noget at gøre med Danske Bank på Lolland-Falster. Samtidig har flere kunder også udtrykt respekt for, at vi stillede os op, lyder det fra Christian Holm.
Travlt med omlægninger
Derudover har 2019 for Danske Bank på Lolland-Falster budt på travlhed med især omlægning af realkreditlån, så kunderne kunne få glæde af de lave renter.
- Relativt flere på Lolland-Falster end på eksempelvis Sjælland og i hovedstaden har valgt at omlægge til fastforrentede lån. Det giver også god mening med tanke på de relativt lavere huspriser, som vi ser på Lolland-Falster, forklarer Jan Pedersen.
Og filialdirektørerne forventer fortsat travlhed i 2020.
- Vi forventer en del rådgivning det kommende år, fordi der nu skal afvikles på mange 10-års afdragsfrie lån. Det kan alene af den grund medføre en del omlægninger, forudser Christian Holm.
Dansk Bank har lokalt også i lighed med tidligere år haft fokus på at få privatøkonomi endnu mere ind under huden på de ældste elever i grundskolen og lære dem mere om de vigtigste økonomiske begreber som budget, opsparing, lån og renter.
- Vi er rigtig glade for at støtte op om Pengeugen. Det er vigtigt at styrke de unge menneskers viden om penge og privatøkonomi, så de kommer godt fra start, når de selv skal i gang med at tage økonomiske beslutninger, siger Christian Holm.
Tilbage i Nakskov
Senest har Danske Bank også meldt ud, at banken vender tilbage til Nakskov. Det sker i starten af det nye år men denne gang i form af et mødecenter, hvor kunderne kan få et fysisk møde og en personlig snak.
- Det er et signal om, at vi vil Lolland-Falster, og vi tror på vækst i området. Derfor åbner vi nu igen op for, at kunderne tæt på Nakskov kan holde rådgivningsmøder med os, der er aftalt på forhånd, siger Christian Holm.
Kunderne i Danske Bank kan også i det kommende år forvente, at banken vil invitere til en række arrangementer og ikke kun for kunder.
- Vi vil rigtig gerne vise, at vi vil lokalsamfundet, som vi er en del af. Derfor holder vi løbende relevante arrangementer, hvor vi inviterer interesserede indenfor om nogle spændende emner. Tidligere på året støttede vi op om Ældresagen med et møde om de ældres muligheder for boligfinansiering i et marked, hvor produkterne er mange. Og hvor vi samtidig gjorde op med nogle af de myter, der findes om ældres mulighed for at belåne deres bolig, fortæller Jan Pedersen.