Størstedelen af briterne foretrækker at købe ind via nettet, og i Sverige fortsætter væksten i e-handel.
Indkøb via onlinebutikker fik et kæmpe boost under coronapandemien i mange lande, og nye tal fra Storbritannien og Sverige viser, at e-handel har bidt sig fast.
Det sker, selv om størstedelen af restriktionerne er ophævet, og de fysiske butikker igen lukker forbrugere ind.
Og det kommer bag på brancheorganisationen Svensk Handel. Den havde forventet et dyk i e-handel, når folk igen fik mulighed for at gå i butikkerne.
I årets første otte måneder blev der i Sverige købt cirka 30 procent så meget tøj og sko på nettet sammenlignet med tilsvarende periode sidste år. Der er også stor fremgang inden for kategorier som møbler, hjemmeelektronik og fødevarer.
- Vi har set, hvordan pandemien øgede takten i detailhandlens digitale omstilling, og cifrene er en indikation på, at udviklingen fortsætter, siger Svensk Handels cheføkonom, Johan Davidson, til nyhedsbureauet TT.
I Storbritannien er indkøb online og på mobiltelefoner nu den mest foretrukne metode for 70 procent af forbrugerne. Det er mere end en fordobling i forhold til de foretrukne indkøbsmåder før pandemien.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Det viser en undersøgelse omfattende 1034 voksne briter. Over halvdelen af personerne oplyser desuden, at deres indkøb online er øget siden pandemiens begyndelse.
Rundspørgen er lavet af et nystartet privatøkonomisk firma, Credit Karma, der ville undersøge, hvordan onlineforbrug har ændret sig, siden de første restriktioner som følge af covid-19 blev indført.