Interessen for at investere i udlejningsejendomme er steget markant på Lolland-Falster.
Ejendomsinvestorer har i høj grad rettet søgelyset mod Lolland-Falster.
Især efter, at transportminister Benny Engelbrecht (S) for snart et år siden - 24. april 2020 - annoncerede den endelige beslutning om, at spaden til Femern Bælt-forbindelsen sættes i jorden 1. januar 2021.
Det vurderer direktør Torben Christoffersen, Syddan A/S i Maribo, der administrerer bolig- og erhvervslejemål samt sælger erhvervsejendomme.
- Der er rigtigt mange investorer, der vil skabe boliger til dem, der skal arbejde på Femern Bælt-projektet, konstaterer Torben Christoffersen, der i høj grad kan mærke den stigende investorinteresse.
- Vi mangler egnede boliger på Lolland-Falster, og investorinteressen retter sig mod både eksisterende og nye ejendomme. Der er generelt en meget stor investeringslyst, fortæller han.
Torben Christoffersen vurderer, at det netop er det igangsatte byggeri af Femern Bælt-forbindelsen, der er katalysator for den store investorinteresse.
- Det fortæller mig, at investorerne i høj grad tror på en øget bosætning på Lolland-Falster i hele byggeperioden, siger han og understreger:
- Det fortæller også, at investorerne tror på en varig bosætning. Altså at de familier, der bosætter sig på Lolland-Falster i byggeperioden, vil blive boende, når Femern Bælt-forbindelsen bliver taget i brug, siger Torben Christoffersen.
Derfor forudser han, at der de kommende år vil blive investeret massivt.
- Der bliver handlet investeringsejendomme og projekteret byggeprojekter af ejendomme på Lolland-Falster, vi ikke har set før. Det gælder i alle de større byer på Lolland-Falster, vurderer han.
Der tales om, at den kommende tunnelelementfabrik, der i udgangspunktet kun skal eksistere så længe, der skal produceres tunnelelementer til Femern Bælt-tunnelen, med fordel vil kunne bygges til at være af mere varig karakter, så fabrikken også vil kunne producere elementer til andre store infrastrukturprojekter som eksempelvis en eventuel Kattegatforbindelse.
- Hvis det bliver til virkelighed, så vil der komme endnu mere fart på investeringslysten. Det vil nemlig sikre ekstra videnstunge arbejdspladser i mange år frem til yderligere gavn for bosætningen på Lolland-Falster, siger han og slår endnu en gang fast.
- Det betyder meget, at der er udsigt til 3.000-4.000 nye medarbejdere på vej til Sydlolland de kommende år. Det kan investorerne se store muligheder i, og derfor er der kæmpe interesser i at udvikle permanente boliger, siger Torben Christoffersen og peger på flere afledte mulige effekter.
- Spørgsmålet er, hvilke ringe i vandet det skaber. Men der er ingen tvivl om, at det kun gælder i positiv retning for landsdelen, slår Torben Christoffersen fast.
Når det handler om virksomheder, der vil agere underleverandører til konsortierne Fehmarn Belt Contractors, FBC, og Femern Link Contractors, FLC, så samler interessen sig om selv byggepladsen ved Rødbyhavn.
- Aktørerne vil være placeret så tæt på byggepladsen som muligt. Det er det billede, vi ser lige nu. Til gengæld er interessen for det også stor, fortæller Torben Christoffersen.
- Men det er først, når den faste forbindelse til Tyskland åbner, at vi kan se tilbage og vurdere, hvor dygtige vi var på Lolland-Falster. Men det tegner foreløbig rigtigt godt, konstaterer han.