cookie-og-privatlivspolitik
Direktør Mads Váczy Kragh, direktør i Erhvervshus Sjælland, forudser intensiveret konkurrence i kølvandet på Femern Bælt-forbindelsen.
Direktør Mads Váczy Kragh, direktør i Erhvervshus Sjælland, forudser intensiveret konkurrence i kølvandet på Femern Bælt-forbindelsen.
Foto: Erhvervshus Sjælland

Erhverv

Tyske virksomheder ser med interesse mod Skandinavien

Verdens hårdeste konkurrencesituation er på vej med Femern Bælt-forbindelsen, forudser erhvervshus-direktør Mads Váczy Kragh.




08. oktober 2020 kl. 09:01 Af Jesper Bøgh

Annonce

Femern Bælt-forbindelsen bliver en kraftig saltvandsindsprøjtning til virksomheder på Lolland-Falster og i resten af Region Sjælland.

Det forudser direktør Mads Váczy Kragh, direktør i Erhvervshus Sjælland.

Det er han ikke ene om. Det har mange politikere og erhvervsorganisationer peget på adskillige gange.

- Der bliver skabt nye arbejdspladser, nye kunder, nye samarbejdspartnere og ikke mindst nye konkurrenter, slår direktøren fast.

Det er er netop konkurrencesituationen, der vil opstå i kølvandet på Femern Bælt-forbindelsen, som Mads Váczy Kragh opfordrer de regionale virksomheder til at forholde sig til.

- I dag er billedet det, at selv virksomhederne i Nordjylland, der ligger længst væk fra Tyskland, er bedre til at handle med tyskerne, end vi er i Region Sjælland. Det er paradoksalt, konstaterer Mads Váczy Kragh.


Skab forbindelser nu

Derfor er der brug for, at virksomheder i Region Sjælland, der vil kunne se muligheder på det tyske marked, ikke venter til Femern Bælt-forbindelsen står færdig.

- Det handler om at udnytte de muligheder, der allerede er for at få skabt handelsforbindelser på det tyske marked. Opfordringen er ikke, at man hovedløst kaster sig ud i det. Men jeg opfordrer til, at man smider lidt af den forsigtighed, der kan være i nogle virksomheder, siger han og peger på, at der netop med byggestarten på Femern Bælt-forbindelsen nu er fokus på hele regionen mellem Hamborg og København.

- Derfor er det nu det helt rigtige tidspunkt at forberede sig, så samarbejde, eksport og interaktion med Tyskland kan blive styrket, når forbindelsen er færdig, siger Mads Váczy Kragh.

Erhvervshusdirektøren forventer, at en del tyske virksomheder vil se nye muligheder for handel og logistik i Region Sjælland.

- Femern Bælt-forbindelsen vil give let tysk adgang til resten af Skandinavien, så det er ikke en ensrettet trafik, der kommer til at ske. Konkurrence er godt, men den enkelte virksomhed i Region Sjælland skal også erkende, at det ikke bliver en envejstrafik. Der vil også opstå muligheder for tyske virksomheder i Danmark, slår han fast og understreger dermed, at konkurrencesituationen bliver skærpet.

- Det er godt for forbrugerne, men man skal i den enkelte virksomhed virkelig være oppe på tæerne, når dette kommer til at ske, siger Mads Váczy Kragh.

Han vil gå så langt som til at sige, at virksomhederne i Region Sjælland vil komme til at befinde sig i verdens hårdeste konkurrencesituation.


Muligheder i konkurrence

- Alle kommer til at vurdere på, hvilke muligheder, der nu kommer til at ligge i markederne på begge sider af Femern Bælt-forbindelsen. Tyske industrivirksomheder og underleverandørvirksomheder er meget konkurrencedygtige. Hvis man er dansk underleverandørvirksomhed, så skal man forholde sig til, at konkurrencen bliver skærpet, siger Mads Váczy Kragh.

Han mener dog, at de regionale virksomheder skal se mulighederne i netop den forudsigelse.

- Det indlysende er, at det giver en markedsmulighed på det tyske marked. Hvis man ser mod Hamborg, så er det et område på størrelse med Danmark befolkningsmæssigt. Men det giver også muligheder for at lave alliancer med tyske partnere på et helt andet niveau, end man har været vant til, siger han og sammenligner med grænselandet i Sønderjylland.

- Der foregår rigtig meget aktivitet på tværs af landegrænsen, og det er i virkeligheden også den mulighed, man også får på Lolland-Falster og Sjælland, påpeger han.

Mads Váczy Kragh vurderer, at mulighederne først og fremmest gælder for de eksportintensive erhverv.

- Men der vil også kunne være muligheder for bygge- og anlægsbranchen at krydse Femern Bælt, siger han.

Erhvervshusdirektøren peger helt overordnet på, at der er en joker for områderne mellem Hamborg og København i relation til Femern Bælt-forbindelsen.

- Spørgsmålet er reelt, hvor meget forbindelsen smitter af på den tyndt befolkede del af regionen. Frygtscenariet er, at det smitter for lidt af, og at hovedgevinsten høstes i de store byer, siger han og uddyber:

- Derfor er det vigtigt, at man skal være offensiv i forhold til at se de forretningsmuligheder, der opstår på den anden side af grænsen på både tysk og dansk side, siger Mads Váczy Kragh.


Har lært af erfaringer

Hans vurdering er dog, at der er blevet taget industri- erhvervs- og turismeinitiativer på strækningen mellem Køge og Rødbyhavn.

- Man har lært af de erfaringer, man gjorde ved Korsør og Nyborg, hvor gevinsten ikke lå på de byer, hvor Storebæltsbroen landede men andre steder, siger han og tilføjer:

- Der tænkes også i, at man vil opbygge viden og ekspertise på Sydlolland i forbindelse med byggeriet, som vil kunne udnyttes i forbindelse med andre kommende store infrastrukturprojekter, siger Mads Váczy Kragh, der vurderer, at der i høj grad er blevet udvist rettidig omhu i forhold til at udnytte de muligheder, Femern Bælt-byggeriet giver.

- Så jeg er optimistisk i forhold til, at området mellem Rødbyhavn og København vil få del i den vækst, som den faste forbindelse over Femern Bælt giver, siger Mads Váczy Kragh.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LINDA SOMMER

Historien om Kaj Munk skal… 27. oktober 2020 kl. 07.05

AF: LEIF A. JENSEN

Ytringsfriheden 25. oktober 2020 kl. 22.29

AF: JOHN WENNERWALD

Røg julen dér? 25. oktober 2020 kl. 21.38

AF: MARTIN WOUTERS

mulighed for anløb af… 25. oktober 2020 kl. 07.23

AF: LINDA SOMMER

Den historiske kulturarv… 20. oktober 2020 kl. 09.43
Kom nu videre 20. oktober 2020 kl. 08.49

Annonce