cookie-og-privatlivspolitik

Erhverv

VW-kunder kan nu sagsøge virksomheden for snydemotor

Bilproducenter skal kunne sagsøges ved nationale domstole for salg af biler med snydemotor, afgør EU-Domstol.




09. juli 2020 kl. 10:53 Af Ritzau

Annonce

EU-forbrugere skal have mulighed for at sagsøge bilproducenter ved domstole i forbrugerens hjemland, hvis de har købt en bil med snydemotor.

Det fremgår af en dom fra EU-Domstolen torsdag.

Dommen gør det muligt for tusindvis af VW-kunder i EU at sagsøge producenten for at have udstyret biler med en software, som fik det til at se ud, som om bilen var mere miljøvenlig, end det egentlig var tilfældet.

Det er en østrigsk forbrugerbeskyttelsesforening, som har lagt sag an ved retten i Klagenfurt på vegne af 574 personer, som har købt en Volkswagen med en snydemotor.

Retten i Klagenfurt har bedt EU-Domstolen om at afklare betydningen "stedet hvor skaden opstod" i en EU-forordning om retlig kompetence.

Typisk skal en retssag indgives i det land, hvor tiltalte hører hjemme eller er bosiddende.

Derfor har Volkswagen tidligere afvist, at købere har ret til at sagsøge producenten ved en domstol i et andet EU-land end Tyskland, hvor Volkswagen har hovedsæde.

EU-Domstolen siger torsdag, at sagsøgere ifølge EU-ret i princippet skal sagsøge i landet, hvor Volkswagen har bopæl.

Men i tilfælde af erstatning siger domstolen, at det bør være muligt at sagsøge Volkswagen ved nationale domstole.

- Når en producent i et medlemsland (Tyskland) ulovligt har udstyret sine køretøjer med software, der manipulerer data vedrørende udledning af gas, før disse køretøjer købes af tredjepart i et andet medlemsland (Østrig), er stedet, hvor skaden opstår i det sidst nævnte medlemsland, står der i afgørelsen.

Sagen udspringer af den store VW-skandale kendt som dieselgate.

I 2015 kom det frem, at selskabet havde udstyret 11 millioner VW-biler med software, som fik det til at se ud, som om de var mere miljøvenlige, end det egentlig var tilfældet.

Volkswagen havde med en hemmelig mekanisme sikret, at udstyr ville måle 40 gange så lavt niveau af kvælstofudledning, som bilerne ville udlede på vejene.

Den tyske bilproducent ejer en stribe af verdens største bilmærker såsom VW, Audi, Skoda og Porsche.

FDM ønsker først at udtale sig om eventuelle konsekvenser for danske VW-bilejere, når de har nærlæst dommen.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

God bedring til Prinsen 02. august 2020 kl. 21.26

AF: JOHN WENNERWALD

Forebyg højresvingsulykker 27. juli 2020 kl. 00.27

AF: STEFFEN BJØRNSGAARD BAGGER

Hvilke tal skal vurdere os 26. juli 2020 kl. 14.19

AF: FRANCOISE ANDERSEN

DIAMANTBRYLLUP 23. juli 2020 kl. 10.44

AF: MARTIN WOUTERS

sejlrende og rensning 21. juli 2020 kl. 20.58

AF: JOHN WENNERWALD

Kan pensionsalderen gå den… 20. juli 2020 kl. 11.28

Annonce