Annonce
Erhverv

Verdens shipping-lande svigter klimaet

Mærsks nye containerskib, "Majestic Maersk", som i januar 2015 var verdens største. Den globale shippingbranche skulle på forhandlinger i sidste uge have taget livtag med fragtskibenes klimabelastning inden et afgørende møde i FN's Søfartsorganisation 16.-20. november. Her skal indgås en international aftale om renere skibsfart. (Arkivfoto). Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

174 søfartsnationer kan ikke enes om en ambitiøs klimaaftale for skibe. Stor skuffelse hos Danske Rederier.

Det gik helt galt, da verdens søfartslande i sidste uge forhandlede om at sænke fragtskibes CO2-udledning.

- Vi er virkelig skuffede over det nedslående udfald, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for miljø i brancheforeningen Danske Rederier.

Forhandlingerne foregik mellem 174 lande i en arbejdsgruppe under FN's Søfartsorganisation, IMO. De skete over nettet på grund af coronaen.

Landene skulle enes om regler om bedre udnyttelse af brændstof per transporteret enhed i 2030.

- Men en stor gruppe af lande var ikke klar til at indføre et system, der faktisk også håndhæves og dermed garanterer reelle reduktioner, siger Maria Skipper Schwenn.

Den stærke modstand mod bindende regler og håndhævelse kom fra især Kina, Indien og Brasilien.

Søfart står for tre procent af verdens CO2-udledning.

- Man kunne godt blive enige om tekniske tiltag. Men det operationelle, altså hvordan man opererer skibet og laver en plan på hvert skib for at nå reduktionsmålet i 2030 - det ville man ikke gøre obligatorisk før 2026.

Det betyder, at man kommer alt for sent i gang. Der er ingen håndhævelse og ingen garanti for de lovede CO2-reduktioner i 2030. Branchen får heller ikke tilskyndelse til at udvikle renere brændstoffer, lyder det fra den danske rederiforening.

Målet var at nå frem til et udspil inden et afgørende møde i IMO's miljøkomité 16.-20. november. Det foregår også virtuelt.

Her skal medlemslandene omsider godkende globale regler om klimabelastningen fra skibsfart.

IMO's studier viser, at udledning af drivhusgas fra skibe kan vokse 50 procent inden 2050.

Danmark er verdens femtestørste shipping-nation. Danske redere vil med deres moderne flåder få stor konkurrencefordel af skrappe regler, når skibe inddeles i kategorier og får energimærker ligesom køleskabe.

- EU-landene trak i positiv retning med Australien, New Zealand, Canada og en række østater, der frygter oversvømmelse, siger Maria Skipper Schwenn.

Seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen, Rådet for Grøn Omstilling, kalder det "helt tydeligt, at IMO ikke er opgaven voksen".

- IMO er blevet en gentlemanklub for ældre diplomatiske herrer, der mødes et par gange årligt for at drøfte akademiske problemstillinger i stedet for at få tæmmet CO2-udledningen, mener han.

- Hvis skibsfarten skal opfylde Paris-aftalen, skal udledningen reduceres markant i 2030. Hvis intet gøres, stiger udledningen 15 procent. Med det nye forslag stiger den 14 procent. Det er fuldstændig latterligt.

Der er behov for regionale tiltag, hvor EU og USA lægger høj afgift på skibsfartens CO2 på flagneutral vis, mener seniorrådgiveren.

Morgenudsigt fra Lodstårnet på havnen i Aarhus, 20. maj 2020. Den globale shippingbranche forhandler i øjeblikket en international klimaaftale, der skal give renere skibstransport. (Arkivfoto) Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Et Maersk Line-skib fotograferet ud for København 12. februar 2013. Den globale shippingbranche er lige nu i forhandlinger, der i november skal ende med en international aftale om renere skibsfart. (Arkivfoto) Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
  • PLUS Knald eller fald for klimaaftale om søfart
    Mærsks nye containerskib, "Majestic Maersk", som i januar 2015 var verdens største. Den globale shippingbranche skulle på forhandlinger i sidste uge have taget livtag med fragtskibenes klimabelastning inden et afgørende møde i FN's Søfartsorganisation 16.-20. november. Her skal indgås en international aftale om renere skibsfart. (Arkivfoto). Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
  • PLUS Knald eller fald for klimaaftale om søfart
    Morgenudsigt fra Lodstårnet på havnen i Aarhus, 20. maj 2020. Den globale shippingbranche forhandler i øjeblikket en international klimaaftale, der skal give renere skibstransport. (Arkivfoto) Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
  • PLUS Knald eller fald for klimaaftale om søfart
    Et Maersk Line-skib fotograferet ud for København 12. februar 2013. Den globale shippingbranche er lige nu i forhandlinger, der i november skal ende med en international aftale om renere skibsfart. (Arkivfoto) Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Annonce
Erhverv

Vendt på en tallerken: Butikkerne forventer ikke prisfald alligevel

Erhverv

Lokal bilforhandler i opkøb på Sjælland

Annonce
Annonce
Lolland

Aldi sælger ud: Nu kan du købe hele pivtøjet

Rødby

Lalandia lander rekord-overskud: Overvejer udbygning

Falster

Koster 30 millioner: Enormt million-projekt går ind i ny fase

Indland

Vanvid: Seks syrebomber er kastet ind i skolegård i Esbjerg

Lolland

Trækker stikket: Vil opløse sig selv midt i jubilæumsåret

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Guldborgsund

DSB udbetaler kompensation: Så meget er der til lokale pendlere

Erhverv

Lokal bilforhandler i opkøb på Sjælland

112

Klip og bøder på Vestlolland

Sport

Landsholdsstjerner kommer til Falster

Politik

Løsgængeren Lars Boje stifter nyt parti

Guldborgsund

Jubler over Marys besøg: En kæmpe fornøjelse

Udland

Mand med alkoholskabende krop frifundet for spritkørsel

Lolland

Fjerner alle skraldespande

Erhverv

Vendt på en tallerken: Butikkerne forventer ikke prisfald alligevel

Indland

Beredskab tilbage ved Børsen efter gløder blussede op over natten

Annonce
Annonce
112

Søstre fra Levakovic-familie idømmes fængsel for at svindle ældre

Indland

Danskernes arbejdsglæde slår rekord

112

Truet af ekskæreste: "Jeg slår dig ihjel"

Erhverv

Lokal hæder til danmarksmesterskaberne

Falster

Mark O's nye eventyr tog dem på sengen: "Gud, der er mange"

Guldborgsund

Se billederne: Dronning Mary på besøg på Falster

112

Kørte spritstiv i lånt bil: Så blev den taget