cookie-og-privatlivspolitik
Biler skaber vækst og økonomisk fremgang, men for mange biler på samme sted har nogle uheldige følgevirkninger. Den problematik har de økonomiske vismænd set på i deres seneste rapport. (Arkivfoto).
Biler skaber vækst og økonomisk fremgang, men for mange biler på samme sted har nogle uheldige følgevirkninger. Den problematik har de økonomiske vismænd set på i deres seneste rapport. (Arkivfoto).
Foto: Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix

Erhverv

Vismænd foreslår myldretidsbeskatning af biler i byerne

Den nuværende beskatning af bilkørsel rammer skævt, når man kigger på skadevirkningerne.




07. december 2021 kl. 12:00 Af Ritzau

Der findes bedre og billigere måder at nå målet om at nedsætte CO2-udledningen fra biltrafikken end at fjerne registreringsafgiften på elbiler.

Det konkluderer formandskabet i De Økonomiske Råd - kendt som de økonomiske vismænd. Vismændenes rapport er tirsdag blevet diskuteret på det årlige møde i Det Miljøøkonomiske Råd.

Rapporten foreslår, at man omlægger det nuværende afgiftssystem. Der skal skæres ned i registreringsafgifterne på biler generelt. Og bilisterne skal i højere grad beskattes, efter hvor, hvornår og hvor langt de kører.

Det vil i givet fald gå ud over bilisterne i de større byer. Det er her - og specielt i myldretiden - at forureningen og de øvrige følgevirkninger af biltrafikken er værst. Derfor bør beskatningen også blive højere her.

- Beregninger i kapitlet viser, at en sådan reform, fuldt indfaset, kan give et årligt samfundsøkonomisk overskud på cirka 20 milliarder kroner i 2030.

Annonce

- Analyserne viser også, at bilisterne uden for byerne og dem med de laveste indkomster vinder på reformen. Mens bilister i byerne og dem med de højeste indkomster taber på reformerne, hedder det i rapporten.

Som et plaster på såret kan bilister i byerne glæde sig over, at de vil få billigere biler og mindre trængsel på vejene. Forudsat at beregningerne holder stik.

Vismændenes forslag tager udgangspunkt i et GPS-baseret system, hvor der installeres en sender i alle biler. Der er dog den usikkerhed, at man ikke har erfaring med en sådan løsning andre steder.

Vismændene har heller ikke umiddelbart en løsning på de udfordringer, der kan opstå for brugtbilsmarkedet ved en markant omlægning af registreringsafgiften.

For hvis afgiften sænkes eller fjernes, vil ejerne af brugte biler opleve, at disse med ét slag bliver mindre værd.

Annonce

Kommissionen for grøn omstilling af personbiler fremlagde i begyndelsen af året sin anden delrapport. Her foreslog man også at gennemføre et projekt med trængselsafgifter på Frederiksberg og i København.

Kommissionen mente også, at der kan komme en samfundsøkonomisk gevinst ved at beskatte kørsel i myldretid i tættrafikerede områder.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: PER HØYEM

Vindmøller og Power-to-x anlæg 14. januar 2022 kl. 00.23

AF: PER HØYEM

Leo Christensen og Vindmøller 09. januar 2022 kl. 11.48

AF: PER THOMSEN

Aotocampere Stubbekøbing 23. december 2021 kl. 18.41

AF: PER HØYEM

Power-to-x- anlæg og Vindmøller 23. december 2021 kl. 15.16

AF: PER HØYEM

Tine Vinther Clausen 21. december 2021 kl. 19.39

AF: MARIA SCHOUW NIELSEN

Specialskolen Lolland - er… 18. december 2021 kl. 19.56

Annonce

ANNONCE