De store investeringer i cykelfremme har medført, at flere cykler og at det er blevet mere sikkert at færdes på cykel i Nakskov.
Nakskov har fået et højklasset cykelrutenet. Der er sket et væsentligt fald i cyklistulykker, og de ulykker, som trods alt sker, er langt mindre alvorlige end førhen.
Sådan lyder nogle af konklusionerne i den evaluering af Nakskov Cykelby, som Lolland Kommune netop har offentliggjort i en rapport.
Da den absolut vigtigste grund til at iværksætte cykelprojekter i Nakskov oprindeligt var at nedbringe antallet af cykelulykker, må det konstateres, at indsatsen er lykkedes.
Således er antallet af uheld, der involverer cyklister, halveret i 10-årsperioden 2009-2018 i forhold til perioden 1976-1985.
Samtidig er det målt, at gennem de seneste 10 år slipper 7 ud af 10 fra et uheld uden personskade. I perioden, der sammenlignes med, var det kun 1 ud af 7, som slap uden skrammer, hvis de kom galt afsted på cyklen.
Sideeffekter
Men indsatsen for at skabe bedre vilkår for Nakskovs cyklister har haft positive sideeffekter, konkluderer rapporten, som peger på, at bymiljøet er forbedret og har bidraget til at hæve ejendomspriserne på de gader og veje, hvor forbedringerne er sket. Det gælder eksempelvis for Tårsvej.
Desuden er der skabt fine rekreative stier med let adgang til det åbne land, fjorden, parkerne og de nye skovrejsningsområder.
Stolt over indsatsen
Ikke mindst opgraderinger af bymiljøet har stor betydning for den omstillingsproces, som Nakskov gennemlever.
Som en borger i undersøgelsen udtrykker det : Som tilflytter er jeg stolt over at se, hvor meget der gøres for cyklisterne".