Undersøgelse af tilfredshed med lægeklinik: Syv ud af ti er tilfredse.
Flere patienters klager over behandlingen og servicen fra Nordic Medicares lægeklinik i Nakskov førte i efteråret til at Region Sjælland satte gang i en tilfredshedsundersøgelse af klinikken.
En undersøgelse der nu er færdig med et resultat der viser, at syv ud ti patienter er tilfredse, men det betyder så, at tre ud af ti er utilfredse.
Undervejs har der været kritik af selve undersøgelsen, en kritik regionrådsformand Heino Knudsen (S) overfor Folketidende tilbageviser.
- Jeg tager de 2.400 borgere, der har valgt at svare, alvorligt. I stedet for at tale om metode, skal vi så ikke se på hvad der er godt, og hvor der er noget, der kan gøres bedre? siger han til Folketidende.
Formand for foreningen Nærsamfund John Povlsen har samme holdning som Heino Knudsen.
- Undesøgelsen rejser nogle problemer. Så nu er det bedste vi kan gøre, hvis vi kan komme i dialog med Nordic Medicare og få løst problemerne, siger han.
Mere vil han ikke sige på nuværende tidspunkt, for Nærsamfund skal til møde med Region Sjælland i denne uge og først derefter, vil han melde mere ud.
Fastholder kritik
Hos Nordic Medicare fastholder man kritikken af undersøgelsen.
- Når metoden er forkert, vil resultatet også være forkert, siger administrerende direktør Christian Riewerts, Nordic Medicare til Folketidende.
Nordic Medicares kritik går i den forbindelse særligt på, at de 10 patienter, der har deltaget i et interview, som store dele af rapporten bygger på, ikke er tilfældigt udvalgte.
- Metoden er stærkt problematisk, fordi det ikke er uvildige interesser. De 10 personer er udpeget af foreningen Nærsamfund, siger Christian Riewerts til Folketidende.
Heino Knudsen opfordrer dog Nordic Medicare til at bruge rapporten konstruktivt.
Rapporten konkluderer at klinikkens serviceniveau fungerer tilfredsstillende.
Og de fleste oplever at de hurtigt kan blive tilset i akutte tilfælde.
Ventetiden i klinikken opfattes generelt som acceptabel og noget, der er blevet bedre siden klinikken startede.
Af kritikpunker nævnes også at nogle oplever mangelfuld inforamtion når det drejer sig om, hvordan de skal forholde sig ved henvisning til videre behandling.
Der rettes kritik, under interviewene, af at borgere ofte ikke oplever at lægerne i klinikken tager dem og deres problemstillinger alvorligt.
En udpræget utilfredshed blandt de interviewede skyldes manglen på lægekontinuitet for den enkelte borger.
Det er Kompetencecenter for Patientoplevelser, der har lavet tilfredshedsundersøgelsen.
Tilfredshedsundersøgelsen
5.355 borgere over 16 år, som senest har haft en konsultation hos Nordic Medicare i Nakskov i perioden 2017-2019, har modtaget et spørgeskema.
2.401 har svaret (det svarer til 45 procent).
Når det gælder den service, de har fået i forbindelse med deres seneste behandling i klinikken, er resulaterne at:
o 45 procent af alle borgere er i høj grad tilfredse.
o 26 procent er i nogen grad tilfredse.
o 12 procent er i ringe grad tilfredse.
o 16 procent slet ikke er tilfredse.