Markant fald i annonceindtægter får Folketidende Gruppen til at fusionere ugeaviser.
Annoncemarkedet i Danmark er under voldsom og hurtig forandring. De store tech-giganter med Facebook og Google i spidsen har nu sat sig på tæt ved 60 procent af det samlede annoncemarked i Danmark.
Det koster i dagblads- og ugeavisbranchen, hvor flere regionale mediehuse det seneste år har skåret ned på omkostningerne på grund af faldende annonceindtægter.
Folketidende Gruppen er i den forbindelse ingen undtagelse.
- Vi har i 2019 haft et tab på annonceindtægter på print - altså vores ugeaviser og dagbladet - på omkring 10 procent. Det betyder, at Folketidende Gruppen har økonomiske udfordringer, som vi skal forholde os til, fortæller Folketidende Gruppens administrerende direktør, Jan Holmboe.
Det har i mediehuset derfor sat gang i forskellige strategiske overvejelser.
- Det er fortsat en nødvendig opgave for mediehuset at dække hele landsdelen med ugeaviser. Derfor er det planen, at LollandsPosten og Extra Posten fusioneres, og vi vil derfor i begyndelsen af det nye år præsentere et nyt ugeavis-koncept, oplyser Jan Holmboe.
Han peger også på, at det på sigt er målet, at Folketidende Gruppen udgiver to store ugeaviser på Lolland-Falster: Ugeavisen Lolland og Ugeavisen Guldborgsund.
- Der er tale om nye spændende produkter, som vi har store forventninger til, og som handelsstandsforeningerne er positive overfor. Ugeaviserne vil i fremtiden fortsat sikre en markant tilstedeværelse i landsdelen, forudser direktøren.
Han peger også på, at det er vigtigt, at samspillet mellem ugeaviserne og dagbladet Folketidende bliver bevaret og udbygget.
- Vi vil gerne være et mediehus med en løsningsorienteret journalistik i forhold de udfordringer, som læserne står med. Derudover skal vi fremme en positiv udvikling i området, slår Jan Holmboe fast.
Bladchef for Ugeavisen Lolland bliver Søren Navne, der i dag er Extra Postens bladchef.
Også han peger på en udvikling af journalistikken i den kommende ugeavis.
- Vi skal skabe en ugeavis, der favner hele Lolland Kommune og de tilstødende postnumre. Det skal også afspejle sig i journalistikken, hvor vi gerne vil tage nogle kampe for området i et naturligt samspil med dagbladet, siger Søren Navne, der også ser for sig, at der i ugeavisjournalistikken kan bringes flere personlige historier om folk i landsdelen.
Søren Navne oplyser, at den nye ugeavis ikke bliver sektionsopdelt.
- Vi vil gerne have, at læserne bladrer hele avisen igennem, så derfor bliver avisen ikke sektionsopdelt efter geografi. Det redaktionelle stof og annoncer bliver derfor blandet, fortæller han og understreger, at det fortsat er udgangspunktet, at redaktion og medierådgivere vil være tilstede i både Nakskov og Maribo.
For annoncørerne vil det betyde, at de får et 30 procent større oplag end i dag at udkomme i. Ugeavisen Lolland får et oplag på tæt ved 30.000 eksemplarer.