En stribe socialdemokrater på topposter jubler over afgørelsen fra den tyske forfatningsdomstol, og en tidligere minister er skarp i mælet.
FEMERN BÆLT Politikere på stribe stod i kø for at juble, da afgørelsen fra forvaltningsdomstolen i Leipzig i går blev kendt. Blandt dem var transportminister Benny Engelbrecht (S), der glæder sig over, at byggeriet af Femern-forbindelsen nu kan gå i gang også på tysk side.
- Det er vigtigt, at det er en meget klar afgørelse, så byggeriet kan komme i gang på tysk side. Det er ikke kun en stor dag for de dansk-tyske relationer, men også for Europa og for det at skabe grønne transportkorridorer, sagde han og fortsatte:
- Med Femern Bælt-forbindelsen skaber vi en ny korridor til Tyskland. Det arbejde er i fuld gang på den danske side, og nu er den sidste hindring for arbejdet på den tyske side ryddet af vejen. Med den meget klare tilkendegivelse ligger det fast, at Femern Bælt-projektet vil blive gennemført, som et meget bredt flertal i Folketinget har besluttet.
Formanden for Region Sjælland, Heino Knudsen (S), var også glad.
- Jeg glæder mig over, at vi nu kan sætte turbo på de strukturer, der skal knytte den dansk-tyske geografi tættere sammen og skabe en ny Femernregion frem mod 2029, hvor vores geografi bliver direkte landfast med Tyskland, sagde han og tilføjede et ønske om, at tunnellen vil få samme betydning som Øresundsbron:
- Øresundsforbindelsen har knyttet den dansk-svenske geografi tæt sammen og har været en vigtig faktor i at skabe vækst og udvikling på tværs af Øresundsregionen. Man kunne drømme om, at nærheden til Tyskland fik den samme betydning for Region Sjælland.
En tredje glad socialdemokrat var Lolland Kommunes borgmester, Holger Schou Rasmussen, der var taget til Leipzig for at følge domsafsigelsen.
- Der er smil fra øre til øre - det kan simpelthen ikke komme højere, sagde han og tilføjede, at han er glad for og overrasket over, at afgørelsen blev så klar.
- Hvis man sammenligner det her med en fodboldkamp, så var det vel en sejr, der hed 5-0, udbrød han.
Holger Schou Rasmussen tilføjede, at der nu kan komme fart på byggeriet.
- Nu er der ingen tvivl om, at der virkelig, virkelig kommer tryk på i Lolland Kommune, og at vi skal være oppe på dupperne for at følge med. Vi glæder os til opgaven og til fremtiden, sagde han og tilføjede, at byggeriet ventes at udløse 5.000 arbejdspladser om året på Lolland.
Også en fjerde socialdemokrat jublede, nemlig Freddy Blak, der er formand for Region Sjællands udvalg for Femern Bælt, Greater Copenhagen og internationalt samarbejde.
- Jeg kan slet ikke understrege nok, hvor vigtigt det er for vores dansk-tyske samarbejde, at den endelige afklaring omkring Femern-byggeriet nu er på plads. Jeg er sikker på, at vi med klippefast grund under fødderne for Femern-forbindelsen nu kan stille skarpt på, hvordan vi kan sætte skub på integrationen over Femern Bælt, sagde han.
Der var dog også andre end socialdemokrater, der glædede sig. Tidligere transportminister Ole Birk Olesen (LA) benyttede således lejligheden til at prikke til Scandlines:
- Scandlines har endelig lidt det forventede nederlag ved domstolen i Tyskland. Til ingens overraskelse er det ikke ulovligt for den tyske stat at tillade byggeriet af en brugerbetalt tunnel for biler, og en delvist EU-støttet tunnel til internationale tog. Biltunnellen er godt nok ikke gavnlig for Scandlines' færgeforretning, men den udgør naturligvis ikke af den grund et miljøproblem, sådan som Scandlines-støttede organisationer har påstået. Det har vi nu rettens ord for. I 2029 kan vi alle køre tørskoet mellem Østdanmark og Tyskland på 10 minutter fremfor at skulle vente på færgeafgang og trille tommelfingre under overfarten.
Læs også artiklerne" "NABU: Det blev en sort dag for vores hav" og "Scandlines vil fortsat kæmpe"