cookie-og-privatlivspolitik

Foto: Anders Knudsen, arkivfoto

Femern

Analyse: Mangel på arbejdskraft kan udfordre tunnel-byggeri

Mangel på både faglært og ufaglært arbejdskraft kan blive en "betydelig strukturel udfordring", konkluderer analyse fra Cowi ifølge Børsen.




19. juli 2021 kl. 07:54 Af Jakob Poulsen

Forberedelserne til den faste forbindelse under Femern Bælt er i fuld gang på Sydlolland, men mangel på arbejdskraft kan blive et problem for projektet, konkluderer en analyse fra rådgivningsvirksomheden Cowi, skriver Dagbladet Børsen.

Ifølge analysen skal der bruges 42.000 årsværk til byggeriet af forbindelsen, men i øjeblikket er rekrutteringsgrundlaget blandt både faglærte, ufaglærte og ledige meget begrænset.

Det er ikke kun i forbindelse med Femern Bælt-byggeriet, at efterspørgslen efter arbejdskraft er stor. Det gælder også andre steder i samfundet, og ifølge analysen fra Cowi vil efterspørgslen også blive påvirket af massive investeringer i den grønne omstilling.

"Der er altså her tale om en betydelig strukturel udfordring,” konkluderer Cowi ifølge Børsen, og hos Dansk Arbejdsgiverforening frygter administrerende direktør Jakob Holbraad ligefrem, at det kan få væsentlige konsekvenser for byggeriet.

- Kan man ikke få de ansatte, man har brug for, så er der en risiko for, at tidsplanen skrider, og byggeriet bliver forsinket eller dyrere, siger han til Børsen.

Annonce

Hos Femern A/S, der er ansvarlig for byggeriet af tunnellen mellem Rødbyhavn og Puttgarden, er teknisk direktør Jens Ole Kaslund opmærksom på situationen, men han deler ikke Jakob Holbraads frygt for, at hele byggeriet kan blive forsinket eller dyrere.

- Der er helt sikkert en udfordring med at skaffe arbejdskraft herhjemme til byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen, men vores entreprenører vil også i det omfang, de ikke kan finde kvalificeret dansk arbejdskraft, hente arbejdskraft ind fra udlandet, siger Jens Ole Kaslund til Børsen og tilføjer, at han ikke forventer, at manglen på dansk arbejdskraft vil forsinke projektet eller gøre det dyrere.

Vicedirektør i Dansk Industri, Steen Nielsen, deler Dansk Arbejdsgiverforenings bekymring og betegner over for Børsen situationen som "en kæmpestor udfordring for Femern Bælt-forbindelsen".

Steen Nielsen er især bekymret over manglen på jord- og betonarbejdere.
- Det er et område, hvor vi allerede har meget store rekrutteringsproblemer. I dag er det sådan, at hver tredje virksomhed, der forsøger at rekruttere en betonarbejder, ikke kan finde den nødvendige arbejdskraft, siger han til Børsen.

Næstformand i Folketingets transportudvalg, tidligere trafikminister Hans Christian Schmidt (V) siger til Børsen, at han hurtigst muligt vil kalde transportminister Benny Engelbrecht (S) i samråd for at få hans og regeringens vurdering af situationen.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

10 år siden 26. juli 2021 kl. 08.40

AF: JOHN WENNERWALD

Nye tider 18. juli 2021 kl. 23.19

AF: JOHN WENNERWALD

Spærretid nej tak 12. juli 2021 kl. 11.16

AF: JOHN WENNERWALD

Spærretid nej tak 12. juli 2021 kl. 11.16

Annonce

ANNONCE