cookie-og-privatlivspolitik
Det danske synspunkt er blandt andet, at Femern A/S "under alle omstændigheder" ikke er omfattet af statsstøttereglerne, mens der stadig bygges på tunnelen, og den dermed ikke er i drift.
Det danske synspunkt er blandt andet, at Femern A/S "under alle omstændigheder" ikke er omfattet af statsstøttereglerne, mens der stadig bygges på tunnelen, og den dermed ikke er i drift.
Foto: Femern A/S

Femern

Anfægter EU's afgørelse om statsstøtte

Regeringen går til EU-Domstolen for at få annulleret dele af kommissionens Femern-afgørelse




04. juni 2020 kl. 20:20 Af John Karlsen

Annonce

FEMERN BÆLT Regeringen går nu til EU-Domstolen for at få annulleret dele af den afgørelse om statsstøtte til Femern Bælt-forbindelsen, som kom fra EU-Kommissionen 20. marts.

Afgørelsen lød blandt andet på, at kapitaltilførsler, statsgarantier og statslån til Femern A/S er statsstøtte, der er uforenelig med det indre marked. På den baggrund - og efter forhandlinger med Danmark - blev statsstøttens størrelse begrænset til knap 70 milliarder kroner og kun indtil tunnelens 16. driftsår. I øvrigt skulle staten opkræve to procent for at stille garantier og ikke bare de 0,15 procent, der var aftalt.

- Afgørelsen ændrer ikke ved, at Femern Bælt-projektet stadig har en robust økonomi, men i afgørelsen afviser Kommissionens regeringens principielle synspunkter, hedder det i det brev, transportminister Benny Engelbrecht (S) har vedlagt det notat om anfægtelsen, som han har sendt til Folketingets Transportudvalg.

Regeringen mener ikke - i modsætning til EU-Kommissionen, at etablering og drift af den faste forbindelse over Femern Bælt er en økonomisk aktivitet, som er omfattet af statsstøttereglerne - og da under ingen omstændigheder før tunnelen tages i brug.

I følgebrevet henviser ministeren til, at spørgsmålet om tunnelselskabets økonomiske aktivitet er omfattet af statsstøttereglerne, og i givet fald fra hvornår, ikke er afklaret af EU-Domstolen for tilsvarende projekter.

- Spørgsmålet kan få betydning for andre danske eksisterende og fremtidige brugerbetalte infrastrukturprojekter, f.eks en Kattegatforbindelse, hedder det i brevet.

Her tilføjes, at det danske søgsmål ikke har en opsættende virkning, og den statsstøttegodkendelse, kommissionen kom med i marts, under alle omstændigheder vil gælde.

- Det vil derfor ikke forsinke Femern Bælt-projektet, hedder det i følgebrevet.

Kommissionens seneste afgørelse kommer efter blandt andre Scandlines indbragte en tidligere godkendelse af statsstøttemodellen for EU-Domstolen. Herfra lød afgørelsen, at EU-Kommissionen skulle se på sagen igen og blandt andet inddrage partnerne i sagen inden en ny afgørelse. Nu spekuleres der i regeringens notat på, om "andre interesserede parter" igen kunne finde på at anfægte de dele af kommissionens afgørelse, der giver Danmark medhold:

- I lyset af det hidtidige forløb er det ikke usansynligt, hedder det i notatet.

Læs også artiklerne "Scandlines-direktøren: Det er et dramatisk skridt" og "- Scandlines støttes jo også" i fredagens Folketidende.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: MARTIN WOUTERS

er dette rigtigt at man vil… 18. september 2020 kl. 17.07

AF: MARTIN WOUTERS

lindholm ghetto 18. september 2020 kl. 17.00

AF: MARTIN WOUTERS

storstrøms bro 17. september 2020 kl. 13.57

AF: HENNING ABILDGAARD

Hastværk med… 15. september 2020 kl. 21.07

Annonce