Annonce
Femern

Arbejdshavn skal sikre at byggematerialerne kommer frem

Kortet viser et overblik over de anlægsopgaver, der er sat i gang med tirsdagens beslutning i forligskredsen. Foto: Femern A/S/grafik

Femern A/S går nu i forhandling med konsortierne Femern Link Contractors og Fehmarn Belt Contractors for at komme i gang med store arbejdsopgaver på dansk side.

FEMERN BÆLT Blandt de store anlægsarbejder, Femern A/S nu søger at få sat i gang øst for Rødbyhavn, er etableringen af den arbejdshavn, der er afgørende, for at de mange byggematerialer til tunnelen kan sejles til Rødbyhavn.

Havnen skal anlægges ud for det sted, hvor der også skal opføres en fabrik til tunnelelementerne.

Netop arbejdshavnen er en af de opgaver, der skal løses først, fordi langt størstedelen af materialerne til elementerne, sten, grus og jern, ankommer med skib. Arbejdshavnen forventes at skulle håndtere 10-20 lastskibe om ugen.

Under anlæggelsen af arbejdshavnen bliver det først og fremmest trafikhavnen i Rødbyhavn, der bliver omdrejningspunkt om byggeaktiviteterne. Det er også baggrunden for, at Lolland Kommune nu får udbygget Jøncksvej ned til havnen - vejen bliver færdig til september, lige i tide til igangsættelsen af de store aktiviteter.

Det er på forhånd forventningen, at det vil tage to år at bygge arbejdshavnen.

Et andet af de store byggerier, der er givet grønt lys til nu, er byggeriet af den store tunnelelementfabrik. Den kommer til at dække et areal, der svarer til 200 fodboldbaner, og det ventes, at byggeriet tager to og et halvt år. Den kommer til at omfatte store haller med tilhørende betonværk, lagerpladser og kontorer. Når den står færdig, bliver det en arbejdsplads for flere tusinde mennesker.

Ved siden af fabriksområdet etableres den camp, hvor de mange medarbejdere skal bo og leve, mens byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen står på. Det tager et halvt til et helt år at bygge beboelses- og administrationsfaciliteterne. Her skal tunnelbyggerne kunne bo under de ordnede forhold, som Femern A/S kræver af byggekonsortierne. Det skal være muligt at hvile ordentlig ud også efter natarbejde på tunnelfabrikken.

Endelig er der nu også sat kurs mod byggeriet af den portal og rampe, der skal være overgangen mellem tunnelen og landjorden. Den tager det to og et halvt år at bygge.

  • Kortet viser et overblik over de anlægsopgaver, der er sat i gang med tirsdagens beslutning i forligskredsen. Foto: Femern A/S/grafik
Annonce
Annonce
Annonce
112

Lokale helte slukker brand på lolland

Guldborgsund

Sommerhus-sensation: - Vi har forrygende travlt

Lolland

Lokal håndboldklub fik "uvurderlig hjælp"

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Lolland-Falser

Stigende vandstande og voldsomme storme har konsekvenser: Flere og flere melder sig

Guldborgsund

35 biler til start i lokalt påskerally

Sport

Bredahl efter sejrsmål i overtiden: - En kæmpe forløsning

Sport

Bruun Jørgensen: - Det blev en underlig oplevelse

Nakskov

Familieforretning fylder 50 år: - Snakketøjet har jeg efter min far

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé