cookie-og-privatlivspolitik
Kortet viser et overblik over de anlægsopgaver, der er sat i gang med tirsdagens beslutning i forligskredsen.
Kortet viser et overblik over de anlægsopgaver, der er sat i gang med tirsdagens beslutning i forligskredsen.
Foto: Femern A/S/grafik

Femern

Arbejdshavn skal sikre at byggematerialerne kommer frem

Femern A/S går nu i forhandling med konsortierne Femern Link Contractors og Fehmarn Belt Contractors for at komme i gang med store arbejdsopgaver på dansk side.




27. marts 2019 kl. 19:21 Af John Karlsen

Annonce

FEMERN BÆLT Blandt de store anlægsarbejder, Femern A/S nu søger at få sat i gang øst for Rødbyhavn, er etableringen af den arbejdshavn, der er afgørende, for at de mange byggematerialer til tunnelen kan sejles til Rødbyhavn.

Havnen skal anlægges ud for det sted, hvor der også skal opføres en fabrik til tunnelelementerne.

Netop arbejdshavnen er en af de opgaver, der skal løses først, fordi langt størstedelen af materialerne til elementerne, sten, grus og jern, ankommer med skib. Arbejdshavnen forventes at skulle håndtere 10-20 lastskibe om ugen.

Under anlæggelsen af arbejdshavnen bliver det først og fremmest trafikhavnen i Rødbyhavn, der bliver omdrejningspunkt om byggeaktiviteterne. Det er også baggrunden for, at Lolland Kommune nu får udbygget Jøncksvej ned til havnen - vejen bliver færdig til september, lige i tide til igangsættelsen af de store aktiviteter.

Det er på forhånd forventningen, at det vil tage to år at bygge arbejdshavnen.

Et andet af de store byggerier, der er givet grønt lys til nu, er byggeriet af den store tunnelelementfabrik. Den kommer til at dække et areal, der svarer til 200 fodboldbaner, og det ventes, at byggeriet tager to og et halvt år. Den kommer til at omfatte store haller med tilhørende betonværk, lagerpladser og kontorer. Når den står færdig, bliver det en arbejdsplads for flere tusinde mennesker.

Ved siden af fabriksområdet etableres den camp, hvor de mange medarbejdere skal bo og leve, mens byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen står på. Det tager et halvt til et helt år at bygge beboelses- og administrationsfaciliteterne. Her skal tunnelbyggerne kunne bo under de ordnede forhold, som Femern A/S kræver af byggekonsortierne. Det skal være muligt at hvile ordentlig ud også efter natarbejde på tunnelfabrikken.

Endelig er der nu også sat kurs mod byggeriet af den portal og rampe, der skal være overgangen mellem tunnelen og landjorden. Den tager det to og et halvt år at bygge.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Råstofferne forsvinder 10. november 2019 kl. 21.48

AF: BJARKE ROSENKILDE

Medier og logik 10. november 2019 kl. 10.39

AF: BJARKE ROSENKILDE

I demokratiets og… 08. november 2019 kl. 12.54

AF: BJARKE ROSENKILDE

Massesugesstion for viderekommende. 06. november 2019 kl. 09.40

Annonce