Transportminister frygter mange tusinde indsigelser fra tysk side i høringsfase om Femern byggeri.
- Kan vi holde antallet af høringssvar under 10.000, skal vi være glade. Men jeg kan godt frygte, at der måske kommer 50-60.000.
Transportminister Magnus Heunicke gav forleden udtryk for bekymring for den tyske godkendelse af Femern Bælt-forbindelsen, da han talte under et møde i Femern Bælt Forum.
I øjeblikket er den tyske myndighedsproces nået til høringsfasen, hvor offentligheden har lejlighed til at aflevere deres kommentarer til projektet.
Under den tilsvarende VVM-høring på dansk side, indkom der 42 høringssvar. Men da de overordnede rammer for placeringen af den tyske jernbane til den kommende tunnel var i høring, kom der op mod 10.000 høringssvar. Og nu er det selve tunnel-projektet, der er i høring.
- Vi er oppe imod stærke kræfter, sagde Magnus Heunicke og fortalte om den modstand mod Femern Bælt-forbindelsen, der er i “dygtige tyske interesseorganisationer med dygtige advokater”.
Samtidig mente han også, at der er kapitalinteresser bag modstanden mod Femern Bælt-forbindelsen. Med månedlige indtægter på op mod 100 millioner kroner vil der for rederiet Scandlines være gode penge i bare én måneds udsættelse af tunnelens åbning.
- Hvad kan man ikke investere i af advokater for de penge, sagde Magnus Heunicke og konstaterede, at det er de kræfter, man er oppe imod.
Læs meget mere om transportministerens udtalelser i torsdagens udgave af Folketidende.