Annonce
Femern

Byggeri af Femern-tunnel starter snart efter års venten

- Det får afgørende betydning for de danskere, der rejser på den strækning. Vi kommer hurtigere frem, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) fredag. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Et flertal sætter byggeriet af tunnelen under Femern Bælt i gang fra næste år. Den bliver verdens længste.

Der har været utallige klager, og forbindelsen har været årevis undervejs, men nu skulle det være sikkert, at man kan påbegynde byggeriet af tunnelen under Femern Bælt, der med sine 18 kilometer, er verdens længste af sin slags.

Byggeriet starter fra næste år, har et politisk flertal besluttet fredag. Det betyder, at togpassagerer og bilister ventes at kunne spare dyrebar rejsetid, når de kører fra Rødby og Puttgarden og retur fra medio 2029.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) kalder tidsperspektivet et konservativt skøn, selv om projektet allerede er udskudt flere gange.

- Femern Bælt-forbindelsen vil skabe store og vigtige samfundsøkonomiske gevinster for Danmark og resten af Europa. Den betyder, at vi kan forkorte rejsetiden med en time i bil og op til to timer med tog mellem København og Hamburg.

- Det får afgørende betydning for de danskere, der rejser på den strækning. Vi kommer hurtigere frem, siger Benny Engelbrecht på et pressemøde.

Det vil forkorte rejsetiden, så den blot tager ti minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog.

Det er projekter for 28 milliarder kroner, der bliver sat i gang. Den samlede pris anslås til at være knap 58 milliarder kroner, og den bliver betalt af brugerne af forbindelsen på samme måde som Storebælt- og Øresundsforbindelsen finansieres.

Da renten er lav i øjeblikket, kan der optages mere fordelagtige lån, men det vides endnu ikke, hvad det betyder for den samlede pris.

Ministeren oplyser dog, at tilbagebetalingen af danmarkshistoriens største anlægsprojekt vil tage 36 år.

På det dybeste sted kommer motorvejen i Femern-tunnelen til at ligge knap 39 meter under havets overflade.

Det var helt tilbage i 2011, at en sænketunnel blev valgt som den foretrukne løsning for Femern Bælt-forbindelsen. Der er tale om en kombineret bil- og togtunnel med to rør til tog og to dobbeltsporede rør til vejtrafik.

Færgefartselskaberne Scandlines og Stena Line har klaget over ulovlig statsstøtte, men EU-Kommissionen har to gange givet grønt lys til projektet.

Også miljøorganisationer har klaget over forbindelsen og anlagt sag i Tyskland, hvor udfaldet ikke kendes, da sagerne er berammet til september og oktober måned.

- Det kan godt være, at de retssager ved de tyske domstole betyder, at der er dele af projektet på den tyske side, som skal justeres.

- Det er et spørgsmål for de tyske myndigheder at håndtere det. Vi afventer, at de afsluttes, før man påbegynder anlægsarbejdet på den tyske side, siger transportministeren.

Anlægsarbejdet vil umiddelbart være klar til at fortsætte på tysk side medio 2022. Ejeren er den danske stat, og Femern A/S er bygherre.

Se video af byggeriet under artiklen ...

  • Doorstep om Femern Bælt-forbindelsen
    - Det får afgørende betydning for de danskere, der rejser på den strækning. Vi kommer hurtigere frem, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) fredag. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Annonce
Femern

Danmarkshistorie: Har udgravet 15 millioner kubikmeter jord, sten og sand

Annonce
Annonce
112

Stoppet med slagvåben og pistoler i bilen

Guldborgsund

Jyder tabte i Højesteret: Guldborgsund Kommune vinder strid om millioner

Lolland

Politiet måtte give fortabt: Nu er påskemysteriet opklaret

Indland

Ydermure er styrtet sammen i den udbrændte del af Børsen

112

National politienhed ransager på Falster: Sag af særlig grov karakter

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Guldborgsund

Unikt projekt: Sygehuspatienter kan nu modtage behandling i eget hjem

Lolland

Rundt på gulvet over stor donation

112

En person kørt på sygehuset efter sammenstød i trafikken

Lolland

Kommune fik kritik for ventetid: Handleplan skal rette op

Sport

Lokal bokser bliver hovednavn ved professionelt stævne

Lokal nyt

Kæmpe-lukning får konsekvenser: Fyringer rammer også lokalt

Sport

Maribo-dreng skifter til dansk traditionsklub

Lolland

Stor åbningsfest: - Jeg skal bare købe toiletpapir

Lokal nyt

Efter slagteri-lukning: Frygter at lokale svineavlere stopper

Indland

Afspærringer omkring Børsen opretholdes indtil mandag morgen

Annonce
Annonce
Lolland

Kæmper mod tiden: Snart kan drømmen blive knust

Indland

Danish Crown lukker Ringsted-slagteri og nedlægger 1200 job

Indland

Danish Crown lukker Ringsted-slagteri og nedlægger 1200 job

Indland

Boligmarkedet er stadig på lavt blus efter marts-fremgang

Lokal nyt

Første sted i Danmark: Nu kan du blive indlagt hjemme

Indland

Kongeparret fortsætter forårstradition på Fredensborg Slot

112

Blev opdaget: Solgte narko på byens torv midt om dagen