Annonce
Femern

Danmark vil bruge 13 milliarder på Femern før tysk godkendelse

Foto: Femern Bælt A/S

Blandt andet er en omfattende opgradering på sporet mellem Nykøbing og Ringsted blevet godkendt og entreprenørerne fundet. Projektet er ”too big to fail”, ifølge professor.

Femern-forbindelsen er med sine 62 mia. kr. ikke alene et historisk dyrt byggeri. Den er også et i dansk sammenhæng særligt groft eksempel på at presse et projekt igennem - det mener den danske Oxford-professor og ekspert i store offentlige projekter Bent Flyvbjerg ifølge Ingeniøren.

Da et bredt politisk flertal i sidste uge besluttede at give Femern A/S lov til at indgå kontrakt med entreprenørerne om at bygge selve tunnelen, gav de samtidig grønt lys for en udbygning af jernbanen fra Ringsted til Nykøbing Falster til 7,5 mia. kr. - penge, som skal betales af indtægter fra den kommende Femern-forbindelse.

Med den beslutning er der brugt i alt 13,2 mia. kr. - eller en femtedel af budgettet - allerede inden Tyskland har godkendt de 18 km betonrør på bunden af Femern Bælt. Det viser en oversigt, som Ingeniøren har udarbejdet med hjælp fra kilder tæt på projektet.

Dermed har de danske politikere gjort projektet too big to fail, uanset hvad de tyske myndigheder lander på, konkluderer Bent Flyvbjerg.

- Danmark vil bare have den forbindelse. Den aktuelle adfærd er endnu et eksempel, skriver professoren i en e-mail til Ingeniøren.

- Det er en smart måde at gøre det på, hvis man ønsker at presse projektet på den anden side af point of no return. Men det er ikke smart ud fra betragtninger om effektiv og demokratisk ressourcebrug, tilføjer han.

Helt på linje er adjunkt Morten Skou Nicolaisen fra Aalborg Universitets Institut for Planlægning:

- Der er bundet så mange penge og politiske løfter, at der skal komme en katastrofesag, før man dropper Femern-tunnelen fra dansk side, siger han og tilføjer, at jernbanen til Nykøbing F. næppe blev opgraderet nu, hvis ikke det handlede om at styrke Femern-projektet.

- Der er mange andre steder i Danmark, hvor en indsats for skinnebåren trafik havde været mere aktuel, vurderer han.

Jernbanestrækningen til Nykøbing F. bliver opgraderet til to spor, hvor eltog kan køre 200 km/h. Det vil i runde tal skære en halv time af den halvanden time, det i dag tager at køre fra Nykøbing F. til København.

SF’s transportordfører Karsten Hønge kalder det ”forunderligt”, at Femern-projektet er kommet så langt og har brugt så mange penge uden en tysk godkendelse.

- Men lige præcis jernbaneinvesteringen til 7,5 mia. kr. synes jeg er en god idé. Hvis der er et område, som trænger til et løft, er det Lolland-Falster, siger han.

Alle i Danmark forventer, at den tyske godkendelse nok skal komme. Spørgsmålet er hvornår, fordi tyske miljøorganisationer vil fremtvinge langvarige retssager om projektet.

En konsulentrapport anslår det for mest sandsynligt, at byggetilladelsen kommer i 2019. I givet fald er tunnelen færdigbygget i 2028.

  • Foto: Femern Bælt A/S
Annonce
Annonce
Annonce
112

Lokale helte slukker brand på lolland

Guldborgsund

Sommerhus-sensation: - Vi har forrygende travlt

Lolland

Lokal håndboldklub fik "uvurderlig hjælp"

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Lolland-Falser

Stigende vandstande og voldsomme storme har konsekvenser: Flere og flere melder sig

Guldborgsund

35 biler til start i lokalt påskerally

Sport

Bredahl efter sejrsmål i overtiden: - En kæmpe forløsning

Sport

Bruun Jørgensen: - Det blev en underlig oplevelse

Nakskov

Familieforretning fylder 50 år: - Snakketøjet har jeg efter min far

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Annonce
Annonce
112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé