Italienske brobyggere var 400 millioner kroner billigere end danske konkurrenter.
Det italienske konsortium, der skal bygge en ny Storstrømsbro, fik opgaven, da de var klart billigt. Mål på kvalitet var andre bud derimod bedre. Det viser en aktindsigt, som Avisen.dk har fået hos Vejdirektoratet.
I de udbudsbetingelser, som Vejdirektoratet har lavet for projektet, står der, at der forventes en samlet pris på maksimalt 2,2 milliarder kroner. Det formåede italienere at gøre billigere med et bud på 2,06 milliard. Til sammenligning bød et konsortium, som danske Rambøll og Per Aarslef A/S var en del af, 2,45 milliarder kroner - altså mere end 400 millioner kroer over det italienske.
Aktindsigten viser også, at buddet med de danske aktører blev vurderet til at have den bedste kvalitet. Scoren til det danske bud er 2,40, mens italienerne bliver vurderet til 2,10. Men prisen er vigtigere, så opgaven endte på italienske hænder.
De dansk byggearbejderes paraplyorganisation BAT-kartellet undrer sig over det billige bud, som vandt opgaven.
- Hvad er det lige, de kan gøre så meget billigere? jeg tror ikke, det er betonen. Jeg tror heller ikke, det er stålet. Måske kan de en arbejdsmetode, der bare siger spar to. Men det kan også være noget andet. Og jeg synes bare, at det tilbud er så billigt, at det burde få en lille klokke til at ringe, siger sekretariatschef i BAT-kartellet Gunde Odgaard.
Hans bekymringer bliver ikke mindre af, at der i de seneste år har været flere sager, hvor italienske firmaer har været involveret i sager om underbetalinger af de ansatte. Det har været på byggerierne af metro i København og letbane i Aarhus.
- Man behøver ikke at have fulgt særlig meget med i timen for at vide, at erfaringerne fra italienske selskaber, der bygger i Danmark, skræmmer noget. De indgår i de mest spektakulære sager, vi har haft, siger han.
Hos Vejdirektoratet garanterer man, at de italienske selskaber skal leve op til danske løn- og ansættelsesforhold ligesom alle andre entreprenører, de samarbejder med.
- Der er arbejdsklausuler i alle Vejdirektoratets kontrakter. Folk skal arbejde under danske løn- og ansættelsesvilkår, som svarer til dem, der er i den pågældende egn. Og det skal denne her entreprenør selvfølgelig også overholde, lyder det fra projektchef på Storstrømsbroen Niels Gottlieb.
Vejdirektoratet er glade for BAT Kartellets engagement og vil gerne samarbejde med både fagforeningen og arbejdsgiverforeningen om at sørge for ordentlige arbejdsvilkår.
- Til et så stort projekt vil der uundgåeligt komme udenlandsk arbejdskraft. Der er simpelthen ikke nok ressourcer i Danmark. Så vi vil gerne samarbejde med 3F, og det forventer vi, at leverandøren også vil, siger Niels Gottlieb.
Det er de italienske firmaer Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit med Seteco Ingegneria som underrådgiver, der står bag det vindende bud.