Banedanmark har travlt med at gøre klar til Femern Bælt-forbindelsen.
En række store entreprenørvirksomheder er i fuld gang med at udbygge jernbanen mellem Nykøbing og Ringsted, så der bliver dobbeltspor hele vejen, og så hastigheden kan sættes op til 200 kilometer i timen.
Det sker som et led i Femern Bælt-projektet, men jernbaneudbygningen har lagt sig i overhalingssporet. Hvor man i dag først forventer Femern-tunnelen klar i 2028, vil jernbanestrækningen fra Nykøbing til Ringsted være klar i 2021 og elektrificeret i 2024.
Da politikerne satte den aktuelle jernbaneudbygning i gang i foråret 2016, blev etableringen af et ekstra spor på Lolland foreløbig taget ud - her skal banen først være klar samtidig med tunnelen.
Men da Banedanmark under alle omstændigheder skal gøre noget ved den efterhånden godt slidte strækning over Lolland for at opretholde togtrafikken frem til tunnelen åbner, forventes beslutningen taget op til fornyet overvejelse efter den forventede tyske tunnelgodkendelse næste år. Der kan være fornuft i også at gøre banen over Lolland hurtigere færdig.
Læs meget mere om det store arbejde, blandt andet med 18 vejbærende broer, i lørdagens Folketidende.