Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har indledt en ny høring om støjforhold under tunnel-byggeriet.
FEMERN BÆLT Arbejdet med at ramme den kommende landopfyldning øst for Rødbyhavn ind med en stensætning vil komme til at støje mere udenfor normal arbejdstid, end det fremgik af den vvm-redegørelse, der blev gjort til lov i 2015.
Det fremgår af en supplerende miljøkonsekvensrapport, som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen nu har sendt i høring.
Det er sommerhusejere i Hyldtofte Østersøbad og beboere i den sydligste del af Rødbyhavn, der ikke som oprindeligt højst vil blive udsat for støjniveauer på henholdsvis 45 og 40 dB udenfor normal arbejdstid, men i stedet 55 og 50 dB.
I den nye vvm-redegørelse, der er på vej, sammenlignes de 40 dB i et støjbarometer fra Force med en hvisken, mens de 50-55 dB vil lyde som et åbent kontormiljø med tale og anden støj.
Arbejdet med at lægge en stensætning fra Rødbyhavn til Hyldtofte Østersøbad omkring en halv kilometer ude fra kysten er noget af det første, der kommer i gang, når tunnel-byggeriet sættes i gang for alvor næste år.
Baggrunden for, at de oprindelige støjgrænser fra loven nu ønskes hævet, er, at det konsortium, der skal udføre arbejdet, Fehmarn Belt Contractors (FBC), nu i detaljer har beskrevet, hvordan arbejdshavn og landopfyldning vil blive lavet.
Femern A/S har sammen med ønsket om de lempede støjkrav også fastlagt nogle regler, der blandt andet sikrer mod øget støj ved Hyldtofte Østersøbad fra 1. juni til 31. august, og at beboerne i det sydlige Rødbyhavn højst skal høre på den øgede støj i 11 af de i alt 21 måneder, arbejdet kan komme til at strække sig over.
Der stilles også krav til entreprenøren om blandt andet at bruge moderne maskiner med et lavt støjniveau, der opsættes permanente lyttestationer, og entreprenøren skal bidrage til det høje informationsniveau omkring arbejdet, som Femern A/S ønsker.
Blandt bygherrens initiativer forud for arbejdet er tilknytningen af en kontaktperson, som naboer til arbejdet hurtigt kan kontakte, og en direkte hotline. Desuden vil der blive holdt informationsmøder og opsøgende besøg hos dem, der bliver særlig berørt.
Det fremgår af den supplerende miljøkonsekvensrapport, at hverken støjvolde eller støjafskærmning af maskinerne vil have nogen større effekt.
Til gengæld henvises til, at arbejdet flytter sig hen langs kysten, og det derfor kun er i begrænsede perioder, støjen om natten vil nå op til 55 dB.