cookie-og-privatlivspolitik
Det går stærkt fremad med byggeriet af den kommende Femern Bælt-forbindelse - foreløbig i vandet øst for Rødbyhavn, men fra årsskiftet også inde på land.
Det går stærkt fremad med byggeriet af den kommende Femern Bælt-forbindelse - foreløbig i vandet øst for Rødbyhavn, men fra årsskiftet også inde på land.
Foto: Claus Hansen

Femern

Det må gerne gå hurtigere

Alt andet lige: For Femern Bælt-forbindelsen var 2020 et godt år.




28. december 2020 kl. 11:34 Af John Karlsen

Annonce

FEMERN BÆLT - Du får mig ikke til at love, at tunnelen kan være færdig før 2029.

Det siger administrerende direktør Claus F. Baunkjær, Femern A/S, der dog samtidig kan fortælle om en dialog nu og videre frem mellem bygherre og de to hovedentreprenører på tunnelbyggeriet, der går ud på at optimere tidsplanen.

- Er der noget, vi kan komme i gang med noget før, er det under alle omstændigheder bedre end senere, siger Claus F. Baunkjær.

Således kunne direktør Sébastien Bliaut fra tunnelbyggeriets største entreprenørkonsortium, Femern Link Contractors, forleden fortælle om mulig start på byggeriet af tunnelportalerne på både tysk og dansk side allerede til næste år - mod 2022 ifølge tidsplanen.

- Femern Bælt-projektet er så stort, at man må regne med, at der kan opstå komplikationer undervejs - alene derfor er det vigtigt at se på, hvad vi kan optimere hen ad vejen.

Femerndirektøren glæder sig over et 2020, der har været meget positivt for hele projektet: I starten af året kunne bygherren afslutte den omfattende byggemodning af den kommende byggeplads. I marts kom EU-Kommissionens godkendelse af den danske finansieringsmodel, og i Tyskland besluttede man sig for en sænketunnel under Femernsund.

I april besluttede de danske politikere, at byggeriet af tunnelfabrikken kunne starte 1. januar 2021, og måneden efter blev kontrakten med Femern Link Contractors aktiveret. I juni lagde projektets anden store entreprenørkonsortium, Fehmarn Belt Contractors, de første sten til arbejdshavnens moler.

I november kom så den meget afgørende, endelige tyske godkendelse.

Læs også artiklerne: "Vil have ny lokal station bygget nu" og "Loven siger riv ned - fornuften noget andet"



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LINDA SOMMER

Varme i en kold tid 17. januar 2021 kl. 20.42

AF: JOHN WENNERWALD

Rigsret? Selvfølgelig 17. januar 2021 kl. 20.16

AF: JENS E NIELSEN

varme i sakskøbing 16. januar 2021 kl. 20.36

AF: LINDA SOMMER

Moralsk støtte til Rødby og… 14. januar 2021 kl. 20.44

Annonce