Alt andet lige: For Femern Bælt-forbindelsen var 2020 et godt år.
FEMERN BÆLT - Du får mig ikke til at love, at tunnelen kan være færdig før 2029.
Det siger administrerende direktør Claus F. Baunkjær, Femern A/S, der dog samtidig kan fortælle om en dialog nu og videre frem mellem bygherre og de to hovedentreprenører på tunnelbyggeriet, der går ud på at optimere tidsplanen.
- Er der noget, vi kan komme i gang med noget før, er det under alle omstændigheder bedre end senere, siger Claus F. Baunkjær.
Således kunne direktør Sébastien Bliaut fra tunnelbyggeriets største entreprenørkonsortium, Femern Link Contractors, forleden fortælle om mulig start på byggeriet af tunnelportalerne på både tysk og dansk side allerede til næste år - mod 2022 ifølge tidsplanen.
- Femern Bælt-projektet er så stort, at man må regne med, at der kan opstå komplikationer undervejs - alene derfor er det vigtigt at se på, hvad vi kan optimere hen ad vejen.
Femerndirektøren glæder sig over et 2020, der har været meget positivt for hele projektet: I starten af året kunne bygherren afslutte den omfattende byggemodning af den kommende byggeplads. I marts kom EU-Kommissionens godkendelse af den danske finansieringsmodel, og i Tyskland besluttede man sig for en sænketunnel under Femernsund.
I april besluttede de danske politikere, at byggeriet af tunnelfabrikken kunne starte 1. januar 2021, og måneden efter blev kontrakten med Femern Link Contractors aktiveret. I juni lagde projektets anden store entreprenørkonsortium, Fehmarn Belt Contractors, de første sten til arbejdshavnens moler.
I november kom så den meget afgørende, endelige tyske godkendelse.