Store millionbeløb i støtte til tre lokale transportprojekter.
En kvart milliard kroner - og lidt til. Det er ikke hver dag, at pengebeløb i den størrelsesorden flyder i retning af Lolland-Falster, men det skete i dag.
EUs medlemslande har godkendt Europa-Kommisionens forslag til, hvilke europæiske transportprojekter, der skal tildeles EU-støtte, og blandt dem er tre, som er forankret på Sydhavsøerne, fremgår det af en pressemeddelelse fra Transportministeriet.
De tre projekter får tilsammen 257,7 millioner kroner.
Flest penge er der til den kommende Femern Bælt-forbindelses jernbanelandanlæg mellem Ringsted og Rødby. Her har EU bevilliget 146,9 millioner kroner til detailprojekteringsfasen, heriblandt udgifter til bygherreorganisationen og rådgiverkontrakterne, samt udgifter til tilbudsudarbejdelse angående de tilbudspakker, som projektet er opdelt i. Projektet er to gange tidligere blevet tildelt EU-støtte, oplyser Transportministeriet.
Næstflest penge - 86,7 millioner kroner - er der i forøget støtte til de forberedende anlægsarbejder i forbindelse med byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen. Støtten udvides dermed fra knapt 24 procent til 30 procent, og dermed er der beviliget den højest mulige støtte til Femern Bælt-forbindelsen frem til udgangen af 2015, fremgår det af meddelelsen fra Transportministeriet.
Men Femern Bælt-byggeriet er ikke det eneste lokale projekt, der har fået støtte. Rederiet Scandlines har fået 24,1 millioner kroner til projekt "Sustainable Traffic Machines", hvis formål er at lave analyser med henblik på at kunne minimere skibenes forbrug af svovlholdigt kul og olie - i første omgang på Rødby-Puttgarden overfarten.
Samlet set er der EU-støtte for omkring 790 millioner kroner til danske transportprojekter.