Professor: Det vil være relevant med en ekstern vurdering af projektet, før man forlænger endnu engang.
Femern-projektet har været ramt af så mange fejlestimater og forsinkelser, at projektet bør undersøges til bunds, før politikerne sætter flere skattemilliarder på højkant for at få bygget tunnelen til Tyskland. Sådan lyder det fra to professorer, efter at Finans har afdækket, at der er store ekstraregninger på vej.
Femern har på grund af problemer i Tyskland rykket projektets tidsplan, så man ikke længere regner med at kunne overholde deadline på de store entreprenørkontrakter. Ifølge interne dokumenter står Femern til at skulle betale op imod 1 milliard kroner i kompensation for de forældede kontrakter.
Derudover skal man betale en ny kompensation for at få entreprenørerne til at acceptere en tysk godkendelse efter 2019, skriver Finans.
Professor Bent Flyvbjerg, der leder Oxford Universitys forskning inden for megaprojekter, opfordrer politikerne til at træde på bremsen.
- Før politikerne forlænger de meget store kontrakter, bør de få lavet en realistisk vurdering af projektet. Sådan en har vi ikke i dag, og sådan en har vi aldrig haft, siger Bent Flyvbjerg til Finans.
På Aalborg Universitet hæfter professor i økonomistyring Per Nikolaj Bukh sig ved, at Femern igen og igen har skudt forbi med sine tidsplaner for projektet.
- Når nogen skyder galt så mange gange, er man nødt til at overveje, om man stadig tror på dem. Det vil være relevant med en ekstern vurdering af projektet, før man forlænger endnu engang, siger Per Nikolaj Bukh.