Annonce
Femern

FBC ønsker øget arbejdstid på Femern-projektet

Fehmarn Belt Contractors (FBC) opfører arbejdshavne på dansk og tysk side og udgraver tunnelrenden i forbindelse med Femern Bælt-projektet. Konsortiet mangler hænder og vil gerne øge arbejdstiden. Foto: Anders Knudsen

En afstemning, 3F har holdt blandt maskinførere på Femern-projektet, viser klar afstand til længere arbejdscyklus.

Selvom Arbejdstilsynet i november trak en godkendelse tilbage om, at Femern-konsortiet Fehmarn Belt Contractors (FBC) kunne fravige reglerne om fridøgn, ønsker FBC stadig en længere arbejdscyklus.

Ifølge arbejdsmiljøloven skal man inden for hver periode på syv døgn have et ugentligt fridøgn, og lige nu arbejder maskinførere hos FBC på Femern-projektet i ordningen 7/7 med syv dages arbejde efterfulgt af syv dages fri.

Men ifølge maskinførere og 3F Lolland har FBC ytret ønske om at tilbyde de ansatte frit at kunne vælge mellem 7/7, 14/14 eller 28/28 dages arbejdscyklus, angiveligt fordi FBC ikke mener at kunne skaffe den nødvendige arbejdskraft til særligt dozer-, dumper og gravemaskinekørsel.

Derfor har 3F Lolland været ude og lodde stemningen på arbejdspladsen for at høre de ansattes ønsker.

- Der har været et ønske fra FBC om at udvide arbejdstiden, og vi har forhørt os hos medarbejderne, og det er de ikke interesseret i. De er godt tilfredse med den måde, det fungerer på i dag, hvor de arbejder syv dage og så har syv dage fri og maksimum arbejder 10 timer pr. vagt, siger Bjarne Jensen, næstformand, 3F Lolland.

Der er tale om 12 timers vagter med to timers betalt spisepause pr. vagt.

Blandt de lidt over 100 medarbejdere, der deltog i afstemningen den pågældende dag, sagde 76,6 procent nej til at arbejde i en længere arbejdscyklus, mens 23,4 procent sagde ja.

- Der har været et ønske fra FBC om at udvide arbejdstiden, og vi har forhørt os hos medarbejderne, og det er de ikke interesseret i, siger Bjarne Jensen, næstformand, 3F Lolland. Foto: Claus Hansen/Arkiv

Nej til øget arbejdstid

Kevin Granov fra Kettinge har været dumperfører på Femern-projektet i et halvt års tid. Han er glad for at arbejde der, men vil ikke arbejde i 14- eller 28 dages arbejdscyklus i stedet for 7-dages cyklus.

- Så tror jeg, at jeg ville have fundet mig et andet arbejde, som han siger.

Han er derfor glad for, at den foreslåede arbejdscyklus ikke ser ud til at få sin gang på jorden.

- Det er jeg glad for at høre, for arbejdspladsen herude er fin nok. Lønnen er god, og tiderne er gode. Alle os, der er herude, er fint tilfreds med 7/7-aftalen, siger Kevin Granov, som dog synes, det er mærkeligt, hvis et stort konsortium, kan gå ind og trumfe de danske arbejdstidsregler.

Men hvorfor overhovedet holde en afstemning, hvis det er imod arbejdsmiljøloven at arbejde mere end syv dage om ugen uden fridøgn.

- Afstemningen var for at lodde stemningen. Vi kan ikke gå imod vores arbejdsmiljølov, men der ligger også nogle andre ting i det. Det handler også om, at folk ikke skal blive syge. De skal ikke blive belastede rent helbredsmæssigt. Det kan vi aldrig acceptere, siger Bjarne Jensen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra FBC, men ifølge Bjarne Jensen handler ønsket fra FBC's side sandsynligvis om, at de ikke ønsker at komme bagefter tidsplanen.

- Jeg tror, de fornemmer, at de er lidt bagefter tidsplanen, og nok gerne vil være lidt foran i stedet. Derfor ønsker de mere arbejdstid, siger Bjarne Jensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinførere søges

3F Lolland har lørdag på Facebook-siden "Femern Nyt 3F Lolland" lagt et opslag ud om, at der søges dumper- og maskinførere med gps-erfaring.

- Det er maskin- og dumperførere, der er stor efterspørgsel på lige nu, for når vi ikke vil udvide arbejdstiden, så må de ansætte nogle flere. Og det er vi jo ikke kede af. Men det skal selvfølgelig være kvalificerede folk, der har rutine og erfaring med at køre med gps, for alt foregår efter gps, når de kører hernede, forklarer Bjarne Jensen.

Flere end 100.000 har allerede været inde og se opslaget, som tirsdag formiddag var delt 722 gange.

Bjarne Jensens fornemmelse er, at der mangler 40-50 maskinførere. Han regner med, at over 90 procent af de maskinførere, der i øjeblikket arbejder for FBC, er danskere.

- Så det er jo egentlig rigtig godt. Og der er også rigtig mange lokale imellem. Det var netop det, vi lagde op til, da vi forhandlede med hollænderne fra starten, at vi gerne ville have så meget lokal arbejdskraft som muligt. Det var også derfor, at vi løftede barren lidt højere i forhold til lønposen for at lokke lokal og dansk arbejdskraft til, forklarer Bjarne Jensen.

Startlønnen for ufaglærte er 189 kroner i timen plus Femern-tillæg som onshore- eller offshore-tillæg.

- Det er en høj løn i forhold til andre, der kører dozere og dumpere lokalt. Og det er fordi, vi gerne vil tiltrække den gode, stabile, veluddannede arbejdskraft, siger Bjarne Jensen.

Det er de to hollandske firmaer Van Oord og Boskalis, der er partnere i FBC, som graver den rende, tunnelelementerne skal nedsænkes i, og som opfører arbejdshavne på dansk og tysk side.

  • Fehmarn Belt Contractors (FBC) opfører arbejdshavne på dansk og tysk side og udgraver tunnelrenden i forbindelse med Femern Bælt-projektet. Konsortiet mangler hænder og vil gerne øge arbejdstiden. Foto: Anders Knudsen
  • - Der har været et ønske fra FBC om at udvide arbejdstiden, og vi har forhørt os hos medarbejderne, og det er de ikke interesseret i, siger Bjarne Jensen, næstformand, 3F Lolland. Foto: Claus Hansen/Arkiv
Annonce
Annonce
Annonce
112

14-årig dreng meldt savnet

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

112

Bil i brand på motorvejen

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Sport

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

Annonce
Annonce
Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Lolland

Efter voldsom brand: Militærmuseum genopstår

Lolland

Engang var den Danmarks bedste Aldi: Nu åbner den snart som Rema 1000

Guldborgsund

Revyen solgte ud: - Nu skal vi lige komme os over chokket