En afstemning, 3F har holdt blandt maskinførere på Femern-projektet, viser klar afstand til længere arbejdscyklus.
Selvom Arbejdstilsynet i november trak en godkendelse tilbage om, at Femern-konsortiet Fehmarn Belt Contractors (FBC) kunne fravige reglerne om fridøgn, ønsker FBC stadig en længere arbejdscyklus.
Ifølge arbejdsmiljøloven skal man inden for hver periode på syv døgn have et ugentligt fridøgn, og lige nu arbejder maskinførere hos FBC på Femern-projektet i ordningen 7/7 med syv dages arbejde efterfulgt af syv dages fri.
Men ifølge maskinførere og 3F Lolland har FBC ytret ønske om at tilbyde de ansatte frit at kunne vælge mellem 7/7, 14/14 eller 28/28 dages arbejdscyklus, angiveligt fordi FBC ikke mener at kunne skaffe den nødvendige arbejdskraft til særligt dozer-, dumper og gravemaskinekørsel.
Derfor har 3F Lolland været ude og lodde stemningen på arbejdspladsen for at høre de ansattes ønsker.
- Der har været et ønske fra FBC om at udvide arbejdstiden, og vi har forhørt os hos medarbejderne, og det er de ikke interesseret i. De er godt tilfredse med den måde, det fungerer på i dag, hvor de arbejder syv dage og så har syv dage fri og maksimum arbejder 10 timer pr. vagt, siger Bjarne Jensen, næstformand, 3F Lolland.
Der er tale om 12 timers vagter med to timers betalt spisepause pr. vagt.
Blandt de lidt over 100 medarbejdere, der deltog i afstemningen den pågældende dag, sagde 76,6 procent nej til at arbejde i en længere arbejdscyklus, mens 23,4 procent sagde ja.
Nej til øget arbejdstid
Kevin Granov fra Kettinge har været dumperfører på Femern-projektet i et halvt års tid. Han er glad for at arbejde der, men vil ikke arbejde i 14- eller 28 dages arbejdscyklus i stedet for 7-dages cyklus.
- Så tror jeg, at jeg ville have fundet mig et andet arbejde, som han siger.
Han er derfor glad for, at den foreslåede arbejdscyklus ikke ser ud til at få sin gang på jorden.
- Det er jeg glad for at høre, for arbejdspladsen herude er fin nok. Lønnen er god, og tiderne er gode. Alle os, der er herude, er fint tilfreds med 7/7-aftalen, siger Kevin Granov, som dog synes, det er mærkeligt, hvis et stort konsortium, kan gå ind og trumfe de danske arbejdstidsregler.
Men hvorfor overhovedet holde en afstemning, hvis det er imod arbejdsmiljøloven at arbejde mere end syv dage om ugen uden fridøgn.
- Afstemningen var for at lodde stemningen. Vi kan ikke gå imod vores arbejdsmiljølov, men der ligger også nogle andre ting i det. Det handler også om, at folk ikke skal blive syge. De skal ikke blive belastede rent helbredsmæssigt. Det kan vi aldrig acceptere, siger Bjarne Jensen.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra FBC, men ifølge Bjarne Jensen handler ønsket fra FBC's side sandsynligvis om, at de ikke ønsker at komme bagefter tidsplanen.
- Jeg tror, de fornemmer, at de er lidt bagefter tidsplanen, og nok gerne vil være lidt foran i stedet. Derfor ønsker de mere arbejdstid, siger Bjarne Jensen.
Maskinførere søges
3F Lolland har lørdag på Facebook-siden "Femern Nyt 3F Lolland" lagt et opslag ud om, at der søges dumper- og maskinførere med gps-erfaring.
- Det er maskin- og dumperførere, der er stor efterspørgsel på lige nu, for når vi ikke vil udvide arbejdstiden, så må de ansætte nogle flere. Og det er vi jo ikke kede af. Men det skal selvfølgelig være kvalificerede folk, der har rutine og erfaring med at køre med gps, for alt foregår efter gps, når de kører hernede, forklarer Bjarne Jensen.
Flere end 100.000 har allerede været inde og se opslaget, som tirsdag formiddag var delt 722 gange.
Bjarne Jensens fornemmelse er, at der mangler 40-50 maskinførere. Han regner med, at over 90 procent af de maskinførere, der i øjeblikket arbejder for FBC, er danskere.
- Så det er jo egentlig rigtig godt. Og der er også rigtig mange lokale imellem. Det var netop det, vi lagde op til, da vi forhandlede med hollænderne fra starten, at vi gerne ville have så meget lokal arbejdskraft som muligt. Det var også derfor, at vi løftede barren lidt højere i forhold til lønposen for at lokke lokal og dansk arbejdskraft til, forklarer Bjarne Jensen.
Startlønnen for ufaglærte er 189 kroner i timen plus Femern-tillæg som onshore- eller offshore-tillæg.
- Det er en høj løn i forhold til andre, der kører dozere og dumpere lokalt. Og det er fordi, vi gerne vil tiltrække den gode, stabile, veluddannede arbejdskraft, siger Bjarne Jensen.
Det er de to hollandske firmaer Van Oord og Boskalis, der er partnere i FBC, som graver den rende, tunnelelementerne skal nedsænkes i, og som opfører arbejdshavne på dansk og tysk side.