Transportminister Magnus Heunicke understreger alvoren.
De ændrede økonomiske betingelser for gennemførelsen af tunnel-byggeriet under Femern Bælt får transportminister Magnus Heunicke til at understrege alvoren:
- Kan vi ikke finde løsninger på de usikkerheder, der er, kan forbindelsen ikke lade sig gøre, citerer Berlingske ministeren for at udtale.
- Det er vigtigt, at de, der byder, forstår budskabet: Det er ikke realistisk at gennemføre det her projekt med så høje priser, siger han til Børsen med henvisning til, at da Femern A/S åbnede buddene på tunnelprojektets fire største opgaver, lå de 8,9 milliarder over den forventede pris, tunnelselskabet havde meldt ud så sent som i november.
- Lige nu er Femern Bælt-forbindelsen i en afgørende fase, hvor de samlede udfordringer og risici ved projektet er blevet større. Og de udfordringer skal vi have afklaret og reduceret mest muligt, inden byggeriet kan gå i gang.
- Konkret betyder det, at Femern A/S ikke kan underskrive kontrakterne med entreprenørerne, før forligskredsen i september har fået forelagt de endelige priser, omfanget af EU-støtte og en status på miljøgodkendelse og jernbaneudbygning i Tyskland og sagt god for, at byggeriet kan gå i gang, hedder det fra ministeren.
Situationen får nødtvungent direktør Stig Rømer Winther, Femern Belt Development, til at svare ja til, om det kan betyde, at projektet må opgives nu.
- Men jeg hæfter mig ved, at der stadig er fuld tilslutning til projektet blandt partierne på Christiansborg, og skal jeg sætte procenter på sansynligheden for, at det må droppes, er vi vel nede på to, siger Stig Rømer Winther.
Læs i fredagens udgave af Folketidende om gruppeformand for de danske socialdemokrater i Europa-Parlamentet, Jeppe Kofod, som fortæller at Europa-Kommissionen har varskoet Transportministeriet om, at man måske ikke alligevel kan vide sig sikker på den maksimale EU-støtte til projektet. Det Jeppe Kofod til at advare mod konsekvenserne.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed