cookie-og-privatlivspolitik
Transportordfører Niels Flemming Hansen (K) mener, at beslutningen om at igangsætte Femern Bælt-forbindelsen øger behovet for det fremskudte færgeleje ved Tårs.
Transportordfører Niels Flemming Hansen (K) mener, at beslutningen om at igangsætte Femern Bælt-forbindelsen øger behovet for det fremskudte færgeleje ved Tårs.
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Femern

Femern-ja øger grundlag for fremskudt færgeleje

Efter beslutningen om at igangsætte Femern-forbindelsen er flere transportordførere klar til at presse på for opgradering af Rute 9




28. april 2020 kl. 15:20 Af David Arnholm

Annonce

LOLLAND Da forligskredsen fredag annoncerede, at byggeriet af Femern-forbindelsen sættes i gang 1. januar, blev behovet for en opgradering af Rute 9 med et fremskudt færgeleje ved Tårs endnu mere aktuelt.

Det mener De Konservatives transportordfører, Niels Flemming Hansen.

- Beslutningen betyder, at det fremskudte færgeleje nu giver mere mening, end det gjorde før. Før var det enkelte fabrikker, der kunne benytte sig af det, siger han og tilføjer, at det med den faste Femern-forbindelse vil være langt flere, der med fordel kan tage over Spodsbjerg-Tårs.

Partiet bakker derfor op om projektet.

- Det fremskudte færgeleje ser vi meget positivt på, siger han og tilføjer, at der også er mulighed for at sætte elektriske færger ind på ruten.

- Det er voldsomt interessant, og det kommer til at betyde rigtig meget for Lolland og Langeland, vurderer han.


Med i trafikoplæg

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, ser også positivt på projektet.

- Det er noget af det, vi skal til at drøfte med regeringen. Fra Venstres side presser vi på for hurtigt at få lavet en aftale om iværksættelse af en række infrastrukturprojekter, og noget af det, vi gerne vil videre med i en fart, er landanlæggene mellem Rødby og Nykøbing, som for eksempel stationen ved Holeby. Det har vi foreslået at drøfte snarest muligt, siger han og fortsætter:

- Og så er der genvejen fra Sydfyn. Den er vi også meget optaget af fra Venstres side. Det er noget af det, vi har på dagsordenen, og det er med i Venstres trafikoplæg, at vi får det fremmet. Mellem Spodsbjerg og Maribo vil vi gerne have en bedre vej, fastslår han.

Kristian Pihl Lorentzen tilføjer, at det dog ikke bliver nu og her, byggeriet af det fremskudte færgeleje bliver vedtaget.

- Det er i høj grad på dagsordenen, men ikke lige som det første, for færgelejet er et større projekt. Men vi presser på for, at vi kommer videre, fastslår han.


Utroligt relevant

For SF's transportordfører, Anne Valentina Berthelsen, ændrer Femern-beslutningen ikke det store i forhold til det fremskudte færgeleje, som hun støtter.

- Det er lige så relevant for mig, som det var før, fastslår hun og bebuder, at det snart vil være aktuelt at drøfte projektet.

- Vi får nogle infrastruktur-forhandlinger, og der synes jeg, det er utroligt relevant, siger hun og nævner det brev, som borgmestrene fra Guldborgsund, Lolland, Langeland og Svendborg kommuner for nylig skrev til transportminister Benny Engelbrecht (S).

Her argumenterer de for en opgradering af Rute 9 med det fremskudte færgeleje.

- Det synes jeg er super godt. Det lægger et godt pres, vurderer hun.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LEIF A. JENSEN

Ytringsfriheden 25. oktober 2020 kl. 22.29

AF: LEIF A. JENSEN

Ytringsfriheden 25. oktober 2020 kl. 22.23

AF: JOHN WENNERWALD

Røg julen dér? 25. oktober 2020 kl. 21.38

AF: MARTIN WOUTERS

mulighed for anløb af… 25. oktober 2020 kl. 07.23

Annonce