cookie-og-privatlivspolitik
.

6

Billeder

.
Foto: Anders Knudsen

Femern

Femern-projektet tager mere form

Folketidende fotograf Anders Knudsen har været i luften over Rødbyhavn, hvor det er meget tydeligt, at Femern-projektet er i fuld gang.




04. juli 2021 kl. 07:01 Af Jesper Bøgh

RØDBYHAVN Femern Bælt-projektet på den sydlollandske kyst er et af Europas mest omfattende anlægsprojekter nogensinde. Det 55 milliarder store anlægsprojekt blev officielt skudt i gang 1. januar, men har reelt været påbegyndt for flere år siden.

Eksempelvis lagde entreprenørselskabet Fehmarn Belt Contractors, FBC, de første sten til den nye kystlinje, der nu træder tydeligt frem. Det samme gør den kæmpemæssige arbejdshavn øst for Rødbyhavn, der forventes at stå færdig i slutningen af i år.

Havnen skal forsyne byggepladsen ved Rødbyhavn under hele byggeriet og håndtere udskibningen af de færdige tunnelelementer i Femern Bælt. I øjeblikket etableres produktionsfaciliteterne til tunnelen - tunnelelementfabrikken og en by til tunnelarbejdere.

En lang række aktører er eller har allerede været involveret i Danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

Det gælder i første omgang bygherren Femern A/S, entreprenørkonsortierne Fehmarn Belt Contractors, FBC, og Femern Link Contractors, FLC, samt en lang række underentreprenører og leverandører. Mere end 70 danske virksomheder, hvor en lang rækker er lokale, har i større eller mindre grad løst opgaver i forbindelse med Femern-projektet indtil videre.

Annonce

Når Femern Bælt-tunnelen efter planen står færdig om otte år, så er det en 18 kilometer lang sænketunnel, der vil forbinde Rødbyhavn med Fehmarn i Tyskland.

Udover selve sænketunnelen består Femern Bælt-forbindelsen af landanlæg på dansk og tysk side. Jernbanen på begge sider af Femern Bælt opgraderes til to elektrificerede spor og forberedes til hastigheder på op til 200 kilometer i timen.

Når tunnelen står færdig, vil det gøre det muligt at rejse mellem Hamborg og København i tog på under tre timer. Forbindelsen brugerfinansieres efter samme model som Storebælt og Øresund, hvor projektet har en tilbagebetalingstid på 28 år inklusive opgraderinger til jernbanen mellem Ringsted og Rødby, der også finansieres via overskuddet fra tunnelen.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LINDA SOMMER

Penge til kernevelfærd 26. oktober 2021 kl. 22.23

AF: LINDA SOMMER

Femø – Hvor himlen kysser jorden 26. oktober 2021 kl. 22.21

AF: LINDA SOMMER

For mange unge ”flager ud”… 26. oktober 2021 kl. 22.20

AF: KENNETH REICK NIELSEN

3 spørgsmål, stillet fra en… 26. oktober 2021 kl. 15.18

Annonce

ANNONCE