Efter femernbyggeri kan tunnelelementfabrikken i Rødbyhavn bruges til byggeri af elementer til tunnel i København.
RØDBYHAVN - Det vil være galimatias bare at rive den fabrik ned, når elementerne til Femern Bælt-tunnelen er færdige.
Det sagde den konservative transportordfører Niels Flemming Hansen, da han forleden besøgte Femern Belt Development sammen med sin far, tidligere transportminister Flemming Hansen.
Det koster flere milliarder at etablere fabrikken, men de gældende miljøtilladeler kræver den revet ned, når elementerne til Femern Bælt er leveret.
Niels Flemming Hansen fortæller, at der er politisk opmærksomhed på de muligheder, tunnelelementfabrikken i Rødbyhavn har for at komme til at levere elementer til flere tunnelprojekter, og fredag var det transportminister Benny Engelbrecht, der bragte fabrikken på banen. Det sker i forbindelse med overvejelserne om de fremtidige trafikforbindelser til den planlagte nye bydel i København, Lynetteholmen. Her er en sænketunnel en af de muligheder der er stærkt inde i billedet.
- En smart løsning kan være at bygge elementerne til en sænketunnel på fabrikken i Rødby, når Femernforbindelsen er anlagt, siger Benny Engelbrecht.
Københavns overborgmester Frank Jensen peger også på en sænketunnel.
- Det vil ikke bare være den billigste løsning, men også det mest skånsomme for både naturen og beboerne på Amager, som vil få mindre støj og gravearbejde.
I Rødbyhavn nævnte Niels Flemming Hansen en lang række andre sænketunnelprojekter fra Kattegat-forbindelsen over Als-Fyn til de kommende klimaøer. Men fortalte også om interesse fra Estland og Finland, der overvejer en fast forbindelse.