Sidste år blev der brugt yderligere en lille halv milliard på forberedelserne af tunnel-byggeriet.
Med udgangen af 2013 har Femern A/S brugt 2,6 milliarder kroner af de 40,7 milliarder, den kommende faste Femern Bælt-forbindelse forventes at koste.
Det hidtidige pengeforbrug fremgår af den årsrapport, som Femern A/S netop har offentliggjort efter sidste uges generalforsamling i det statsejede selskab.
Godt en milliard af de brugte 2,6 milliarder kommer fra EU - resten stammer fra den kapital, Femern A/S fik med sig, da selskabet blev stiftet i 2009 - og fra lån. Først når de kommende brugere af Femern Bælt-forbindelsen forventes at strømme til betalingsanlæggene ved den færdige tunnel fra slutningen af 2021, begynder pengene at rulle ind i selskabet - indtil da er man henvist til nye EU-tilskud og til at låne sig frem.
I årsrapporten konstaterer bestyrelsesformand Henning Kruse Petersen og administrerende direktør Claus F. Baunkjær, at Femern A/S i 2013 nåede “en række centrale milepæle for arbejdet med at forberede den faste forbindelse over Femern Bælt”.
- Selskabet står dermed godt rustet til at fortsætte arbejdet de kommende år frem mod byggestart i 2015, hedder det i forordet til årsrapporten.
I 2013 blev der brugt en lille halv milliard på forberedelserne - blandt andet blev der brugt penge på de fremrykkede aktiviteter ved Rødbyhavn. I år er der lagt op til at bruge op mod 1,5 milliarder kroner.
Læs mere om budgettet bag byggeriet i torsdagens Folketidende.