VIDEO: I dag, nytårsdag, begynder anlægsarbejdet på den faste forbindelse mellem Lolland og Tyskland officielt.
Det nye år er kun få timer gammelt, men allerede nu er der noget at fejre - i hvert fald, hvis man hører til de, som glæder sig til byggeriet af den faste forbindelse mellem Lolland og Tyskland under Femern Bælt.
I dag, nytårsdag, er nemlig dagen, hvor entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors officielt tager hul på anlægsarbejdet.
Egentlig var det planen, at det hele skulle sættes i gang på mandag, 4. januar, hvor det første spadestik skulle tages ved Rødbyhavn. Men som med så meget andet har coronaen og de medfølgende restriktioner sat en stopper for det.
I stedet blev milepælen for et af danmarkshistoriens største anlægsarbejder og projektet, som har været ventet af mange på Lolland-Falster i årevis, markeret ganske beskedent med et noget mindre og virtuelt arrangement med deltagelse af den danske transportminister Benny Engelbrecht (S), den tyske forbundstransportminister Andreas Scheuer, Slesvig-Holstens transportminister Bernd Buchholz og EU-koordinator for Scan-Med-korridoren, Pat Cox.
Det kan du se i videoen herunder, hvor transportminister Benny Engelbrecht tager et spadestik med jord hentet fra det lollandske dige ved Rødbyhavn.
I stedet for et offentligt første spadestik vil byggeriets start, udover dagens virtuelle markering, blive festligholdt på anden vis på et senere tidspunkt.
25 års planlægning
25 års planlægning er gået forud, og med indgangen til det nye år kan arbejdet nu for alvor gå i gang i løbet af de kommende uger og måneder.
- Et af danmarkshistoriens største anlægsarbejder kan nu gå i gang. Mange tusinde medarbejdere får deres faste arbejdssted i Rødbyhavn de næste otte og et halvt år. Jeg ser frem til, at vi kan tage tunnelen i brug i 2029, og ønsker FLC, de mange medarbejdere og Femern A/S held og lykke med arbejdet, siger transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.
Men selvom arbejdet nu for alvor kan begynde, går der stadig et godt stykke tid, før selve tunnelelement-produktionen går i gang.
Først skal den fabrik, som skal støbe elementerne, nemlig bygges ved Rødbyhavn. Det samme skal tunnelportalen på den danske side, altså også ved Rødbyhavn, ligesom den anlægshavn, som blev påbegyndt i foråret af Fehmarn Belt Contractors (FBC), skal bygges færdig.
På den tyske side begynder FBC senere i år at anlægge en arbejdshavn ved Puttgarden, og ligeledes i år begynder man også at udgrave den rende på havbunden, som tunnelelementerne til sin tid skal placeres i.
Ikke færre end 89 elementer på hver 217 meters længde skal der produceres, og først i 2029 kan bilisterne ifølge planen begynde at køre under vandet mellem Danmark og Tyskland.