Transportminister forklarer, hvorfor han rettede henvendelse direkte til Tysklands transportminister, for at sætte skub i byggeriet af den fast forbindelse mellem Lolland og Fehmarn.
Yderligere forsinkelser af den tyske godkendelse af Femern Bælt-projektet kan få konsekvenser for projektet, og det var for at gøre det klart over for Tysklands transportminister Alexander Dobrindt, at transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen sendte sin tyske kollega et brev i midten af februar.
Det fik ministeren lejlighed til at uddybe, da Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen og partikollegaen Henrik Brodersen spurgte ind til baggrunden for, at hverken Folketingets transportudvalg eller bestyrelsen i Femern A/S var blevet orienteret om brevet:
- Vi står i den situation, at den danske stat ser udfordringerne med miljøgodkendelsen i Slesvig-Holsten som en meget påtrængende ting, en meget påtrængende udfordring, sagde Ole Birk Olesen i den mundtlige besvarelse af DF’ernes spørgsmål.
- Jeg var ikke helt bevidst om, hvorvidt min tyske kollega i Berlin var lige så bevidst om de udfordringer, der var med Femern Bælt og myndighedsgodkendelsen i Slesvig-Holsten, som jeg er.
Læs flere kommentarer fra transportministeren og modtagelsen af dem hos Dansk Folkeparti i lørdagens Folketidende.