Andre tjenester
Vi har observeret, at du har installeret en adblocker. Vi kan derfor ikke vise dig vores annoncer. Det er vi rigtig kede af, da indtægterne fra annonceringen er med til at vi på daglig basis kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.
Vi håber derfor, at du i din adblocker, vil tillade visning af annoncer fra folketidende.dk. Selvom du tilføjer folketidende.dk, vil du stadig undgå reklamer fra andre sites.
Klik på dit adblock ikon i browseren. Tilføj domænet folketidende.dk under tilladte domæner. Næste gang du besøger os vil reklamerne kunne vises.
Tak for hjælpen og god læselyst!
Lolland-Falsters Folketidende
Lolland Kommune har gjort regningen op for papirarbejdet med Femern Bælt-forbindelsen.
LOLLAND - Jeg forventer, at ministeren indbyder os til en kop kaffe, så vi kan tale om hele den opgave, vi skal løse nu og fremadrettet.
Det siger Lollands borgmester, Holger Schou Rasmussen (S), efter kommunen har sendt transportministeren en opgørelse over, hvad det har kostet - og forventes at koste - at lave myndighedsarbejdet i forbindelse med tunnelbyggeriet: omkring 79 millioner kroner.
Det er dels prisen på de ekstra næsten 100 årsværk, kommunen forventes at bruge i perioden 2007, til tunnelen står færdig i 2029, og så omkring 15 millioner til ekstern hjælp udefra til opgaverne.
- De er klar til at kigge på den kompensation, vi skal have for det myndighedsarbejde, vi skal lave i forbindelse med Femernprojektet, siger Holger Schou Rasmussen, der ikke forventer at få alle pengene med hjem efter at have drukket kaffe med ministeren.
- Vi er rigtig glade for at få opgaven. Den skal selvfølgelig løses, naturligvis skal den det. Og vi vil også helst løse den. Men vi er også en kommune, der er presset økonomisk, siger Holger Schou Rasmussen.
- Udgifterne er så store, at det ikke er rimeligt, at de alene skal afholdes af Lolland Kommune, når der er tale om et statsligt projekt, hvor gevinsten kommer hele landt til gode, hedder det i kommunens brev til transportminister Benny Engelbrecht (S). Det er forsynet med en forsigtig advarsel:
- Udgifterne er af et omfang, så de truer kommunens økonomi, og jeg er bekymret for, om kommunen overhovedet vil være i stand til fortsat at løse myndighedsopgaverne i forbindelse med Femern, skriver Holger Schou Rasmussen til ministeren.
- Det vil selvfølgelig være meget problematisk, hvis projektet - nu hvor de formelle godkendelser er på plads - bliver forsinket, fordi der ikke er ressourcer til at myndighedsbehandle de nødvendige tilladelser.
Konkret står kommunen overfor at modtage ansøgningen om en miljøgodkendelse til den tunnelelementfabrik, der skal bygges øst for Rødbyhavn: Godkendelsen ventes at være klar i løbet af foråret.
I brevet til ministeren kaldes det også "trist", hvis der ikke er de fornødne ressourcer til at sikre byggeriet mod den sociale dumping - blandt andet ved, at der føres tilsyn med de boligforhold i kommunen, der bydes den arbejdskraft, der kommer til Lolland udefra.
I brevet til ministeren henvises til, at Femern Bælt-forbindelsen bliver det første megaprojekt, der planlægges og gennemføres efter den strukturreform, der tildeler langt større opgaver til kommunen, end det eksempelvis var tilfældet med både Storebælts- og Øresundsforbindelserne.
KOMMENTARER