Lolland Kommune har gjort regningen op for papirarbejdet med Femern Bælt-forbindelsen.
LOLLAND - Jeg forventer, at ministeren indbyder os til en kop kaffe, så vi kan tale om hele den opgave, vi skal løse nu og fremadrettet.
Det siger Lollands borgmester, Holger Schou Rasmussen (S), efter kommunen har sendt transportministeren en opgørelse over, hvad det har kostet - og forventes at koste - at lave myndighedsarbejdet i forbindelse med tunnelbyggeriet: omkring 79 millioner kroner.
Det er dels prisen på de ekstra næsten 100 årsværk, kommunen forventes at bruge i perioden 2007, til tunnelen står færdig i 2029, og så omkring 15 millioner til ekstern hjælp udefra til opgaverne.
- De er klar til at kigge på den kompensation, vi skal have for det myndighedsarbejde, vi skal lave i forbindelse med Femernprojektet, siger Holger Schou Rasmussen, der ikke forventer at få alle pengene med hjem efter at have drukket kaffe med ministeren.
- Vi er rigtig glade for at få opgaven. Den skal selvfølgelig løses, naturligvis skal den det. Og vi vil også helst løse den. Men vi er også en kommune, der er presset økonomisk, siger Holger Schou Rasmussen.
Forsigtig advarsel
- Udgifterne er så store, at det ikke er rimeligt, at de alene skal afholdes af Lolland Kommune, når der er tale om et statsligt projekt, hvor gevinsten kommer hele landt til gode, hedder det i kommunens brev til transportminister Benny Engelbrecht (S). Det er forsynet med en forsigtig advarsel:
- Udgifterne er af et omfang, så de truer kommunens økonomi, og jeg er bekymret for, om kommunen overhovedet vil være i stand til fortsat at løse myndighedsopgaverne i forbindelse med Femern, skriver Holger Schou Rasmussen til ministeren.
- Det vil selvfølgelig være meget problematisk, hvis projektet - nu hvor de formelle godkendelser er på plads - bliver forsinket, fordi der ikke er ressourcer til at myndighedsbehandle de nødvendige tilladelser.
Konkret står kommunen overfor at modtage ansøgningen om en miljøgodkendelse til den tunnelelementfabrik, der skal bygges øst for Rødbyhavn: Godkendelsen ventes at være klar i løbet af foråret.
I brevet til ministeren kaldes det også "trist", hvis der ikke er de fornødne ressourcer til at sikre byggeriet mod den sociale dumping - blandt andet ved, at der føres tilsyn med de boligforhold i kommunen, der bydes den arbejdskraft, der kommer til Lolland udefra.
I brevet til ministeren henvises til, at Femern Bælt-forbindelsen bliver det første megaprojekt, der planlægges og gennemføres efter den strukturreform, der tildeler langt større opgaver til kommunen, end det eksempelvis var tilfældet med både Storebælts- og Øresundsforbindelserne.
Lolland Kommune forventer samlet at skulle bruge 98,5 årsværk på skrivebordsarbejde i forbindelse med tunnelbyggeriet.
Under forberedelserne af projektet i årene 2007 til 2013 er det vurderet, at kommunen har brugt 19 årsværk.
Fra 2014 og til 2022 er det forventningen, at der bruges 53,5 årsværk, og fra 2023, når byggeriet er i fuld gang, yderligere 26 årsværk.
De største træk er der på sekretariat, koordinator og ledelse på kommunens kontor i Rødby: Det er beregnet til 31 over årene, mens kommunens byggeafdeling samlet forventes at bruge 19 årsværk.
Lolland Kommune har i materialet til ministeriet sat et årsværk til 650.000 kroner.