Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen er så småt begyndt på den tyske side.
FEMERN Mens der lokalt i Rødbyhavnområdet bliver bygget i stor stil på den kommende Femern Bælt-tunnel, er arbejdet så småt gået i gang på den tyske side af den kommende forbindelse.
Allerede i foråret 2020 påbegyndte Fehmarn Belt Contractors, FBC, anlæg af arbejdshavnen ved Rødbyhavn.
Ved det officielle første spadestik på Femern-tunnelbyggeriet 1. januar i år kunne byggeriet også gå i gang på tysk side. FBC vil i løbet af 2021 kunne påbegynde anlæg af arbejdshavn ved Puttgarden og gravning af tunnelrenden til tunnelelementerne under havbunden i Femern Bælt.
Inden man kan nå dertil, arbejder man dog i øjeblikket på at klargøre området øst for Puttgarden til både havnebyggeriet, men også den kommende tunnelportal. Udover arbejdet på selve tunnelen har man, ligesom i Danmark, også arbejdet på tysk side med at opgradere togforbindelserne for at gøre klar til den faste forbindelse.