cookie-og-privatlivspolitik

Foto: Anders Knudsen, arkivfoto

Femern

Glæde hos Scandlines: "Femern-projektet er stoppet"

EU-Domstolens annullering af EU-godkendelsen til finansieringen af tunnelprojektet skaber stor tilfredshed hos rederiet.




13. december 2018 kl. 10:57 Af Jakob Poulsen

Annonce

Færgerederiet Scandlines, der som bekendt sejler på Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock-overfarterne, er svært tilfredse med EU-Domstolens annullering af EU-Kommissionens godkendelse af finansieringen bag den fast forbindelse under Femern Bælt.

- Kommissionen har således tilsidesat sin forpligtelse til at indlede den formelle undersøgelsesprocedure, hedder det i en skrivelse fra domstolen ifølge Ritzau.

Desuden fremgår det, at kommissionen ikke kunne erklære de omhandlede statsgarantier forenelige med det indre marked uden at kende betingelserne for anvendelsen af disse.

- Kommissionen har således begået en retlig fejl og udøvet et åbenbart urigtigt skøn, skriver domstolen.

Den danske stat yder støtte til planlægning, opførelse og drift af den faste forbindelse.

Det var Scandlines, som sammen med Stena Line, der sejler mellem Sverige og Tyskland, havde klaget til domstolen over forskellige forhold, og hos Scandlines mener man nu, at hele Femern-Bælt-projektet er stoppet.

- Vi er tilfredse med EU-Domstolens afgørelse. Godkendelsen af statsstøttemodellen er nu annulleret og Femern-projektet dermed stoppet.

- Vi er ikke imod en Femern-forbindelse, der etableres med statsstøtte. Statsstøtte er måske nødvendig for at gennemføre så store projekter. Vi forventer imidlertid transparens og fair konkurrence. Derfor må støtten defineres præcist og realistisk, og den skal være baseret på konsistente antagelser og være sikret mod misbrug.

- Det er afgørende for os, at tunnelen ikke efter behag kan bruge statskassen til at udøve skatteyderfinansieret prispres, når trafikmængderne ikke lever op til de optimistiske prognoser, og færgerne viser sig at være konkurrencedygtige.

- For Kommissionen er det kort sagt en "ommer" med tre års forsinkelse, men bedre sent end aldrig, selv om det er tankevækkende, at vi som privat virksomhed skal bruge tid og penge på at få EU-Kommissionen til at følge gældende regler,” siger Søren Poulsgaard Jensen, CEO i Scandlines i en pressemeddelelse fra rederiet.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: ANTON EBSEN

Hejs flaget! 18. september 2019 kl. 10.47

AF: JOHN WENNERWALD

Betaling ved kasse et 15. september 2019 kl. 19.41

AF: SVEND ERIK WINTERFELDT

Dårlig stil Gedser 12. september 2019 kl. 13.16

AF: BJARKE ROSENKILDE

DF's fremtid? 11. september 2019 kl. 18.07

Annonce