cookie-og-privatlivspolitik
Femern Belt Development havde torsdag besøg af de tyske borgmestre, som der er skabt en løbende kontakt med over de seneste tre år. Besøget fandt sted i organisationens nye, midlertidige kontorer på stranden ved Rødbyhavn.

3

Billeder

Femern Belt Development havde torsdag besøg af de tyske borgmestre, som der er skabt en løbende kontakt med over de seneste tre år. Besøget fandt sted i organisationens nye, midlertidige kontorer på stranden ved Rødbyhavn.
Foto: Anders Knudsen

Femern

Ja, tunnelen kan bruges til noget

Nordøsttyske kommuner på besøg i Rødbyhavn.




29. august 2020 kl. 15:20 Af John Karlsen

Annonce

FEMERN BÆLT - Så dårlig som for tre år siden er stemningen ikke mere. Noget har forandret sig i vores hoveder.

Det sagde borgmester Thomas Keller, Ratekau, da han sammen med repræsentanter fra otte andre tyske kommuner torsdag var på besøg hos Femern Belt Development i Rødbyhavn.

Her handlede det om den kommende Femern Bælt-forbindelse, som i vide kredse i Nordtyskland har været i "bad standing", men som at dømme efter kommunernes udsagn torsdag nu også ses som en chance, der skal udnyttes - gerne i samarbejde med dansk side.

- Vi har de seneste tre år arbejdet på at skabe et netværk for sammen med de tyske kommuner at se på, hvordan vi skaber en fælles region, sagde formanden for Femern Belt Development, borgmester Holger Schou Rasmussen, forud for mødet.

Arbejdet er fokuseret på regionen, der afgrænses af Køge i nord og Lübeck i syd.

Et af de fælles ønsker er en regional bane, der krydser Femern Bælt.

- Vi har mange ansatte fra Danmark, fortalte borgmester i Lensahn, Klaus Winther, på mødet.

Danske Codan Medical har her en fabrik med 500 ansatte i byen, og mange af dem ønsker sig et regionaltog.

- Ja, det er noget af det, vi skal finde ud af, supplerede Holger Schou Rasmussen.

- Og det skal være sådan, at pendlerne betaler mindre, supplerede borgmester Jörg Weber, Stadt Fehmarn.

Han måtte for sin kommunes vedkommende fortælle, at der stadig er en stor modstand mod Femern Bælt-projektet.

- Det står nærmest uafgjort mellem tilhængere og modstandere, sagde Jörg Weber, men tilføjede, at det kun er få, der stadig tror på, at de kan stoppe forbindelsen.

Selvom holdningen til Femern Bælt-forbindelsen har forandret sig på tysk side, er der stadig store betænkeligheder - især ved udbygningen af vej og banetilslutning.

- Mange er slet ikke modstandere af tunnelen - men af udformningen af jernbaneudbygningen, sagde således viceborgmester Melanie Puschaddel-Freitag fra Timmendorfer Strand.

Her frygter man, at de forringelser af jernbaneforbindelsen, kurbyen mener at have udsigt til, vil få flere til at tage bilen, når de skal på ferie ved Østersøen.

Til gengæld glæder borgmester Jens Reise, Grossenbrode, sig over, at man her får jernbanen og dermed larmen fra godstogstrafikken ud af byen.

Og så tror han på, at Femern Bælt-forbindelsen på lang sigt får en positiv effekt på regionen.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Tag Coronasnakken med dit barn 27. september 2020 kl. 22.21

AF: ANDREAS ALBERTSEN

Tag stilling til organdonation 25. september 2020 kl. 12.19

AF: MARTIN WOUTERS

rottebekæmpelse og… 22. september 2020 kl. 19.34

AF: DTL - DANSKE VOGNMÆND

Politiet sinker særtransporter 22. september 2020 kl. 11.24

Annonce