Nordøsttyske kommuner på besøg i Rødbyhavn.
FEMERN BÆLT - Så dårlig som for tre år siden er stemningen ikke mere. Noget har forandret sig i vores hoveder.
Det sagde borgmester Thomas Keller, Ratekau, da han sammen med repræsentanter fra otte andre tyske kommuner torsdag var på besøg hos Femern Belt Development i Rødbyhavn.
Her handlede det om den kommende Femern Bælt-forbindelse, som i vide kredse i Nordtyskland har været i "bad standing", men som at dømme efter kommunernes udsagn torsdag nu også ses som en chance, der skal udnyttes - gerne i samarbejde med dansk side.
- Vi har de seneste tre år arbejdet på at skabe et netværk for sammen med de tyske kommuner at se på, hvordan vi skaber en fælles region, sagde formanden for Femern Belt Development, borgmester Holger Schou Rasmussen, forud for mødet.
Arbejdet er fokuseret på regionen, der afgrænses af Køge i nord og Lübeck i syd.
Et af de fælles ønsker er en regional bane, der krydser Femern Bælt.
- Vi har mange ansatte fra Danmark, fortalte borgmester i Lensahn, Klaus Winther, på mødet.
Danske Codan Medical har her en fabrik med 500 ansatte i byen, og mange af dem ønsker sig et regionaltog.
- Ja, det er noget af det, vi skal finde ud af, supplerede Holger Schou Rasmussen.
- Og det skal være sådan, at pendlerne betaler mindre, supplerede borgmester Jörg Weber, Stadt Fehmarn.
Han måtte for sin kommunes vedkommende fortælle, at der stadig er en stor modstand mod Femern Bælt-projektet.
- Det står nærmest uafgjort mellem tilhængere og modstandere, sagde Jörg Weber, men tilføjede, at det kun er få, der stadig tror på, at de kan stoppe forbindelsen.
Selvom holdningen til Femern Bælt-forbindelsen har forandret sig på tysk side, er der stadig store betænkeligheder - især ved udbygningen af vej og banetilslutning.
- Mange er slet ikke modstandere af tunnelen - men af udformningen af jernbaneudbygningen, sagde således viceborgmester Melanie Puschaddel-Freitag fra Timmendorfer Strand.
Her frygter man, at de forringelser af jernbaneforbindelsen, kurbyen mener at have udsigt til, vil få flere til at tage bilen, når de skal på ferie ved Østersøen.
Til gengæld glæder borgmester Jens Reise, Grossenbrode, sig over, at man her får jernbanen og dermed larmen fra godstogstrafikken ud af byen.
Og så tror han på, at Femern Bælt-forbindelsen på lang sigt får en positiv effekt på regionen.