cookie-og-privatlivspolitik
Øst for Rødbyhavn har den nye Strandholm Pumpestation stået i nogle år og mindet om, at Femern Bælt-projektet gik lidt i stå i 2015. I 2019 er resten af arbejdet kommet i gang, så den er funktionsdygtig, når den gamle pumpestation nu må vige pladsen for tunnelelementfabrikken.

3

Billeder

Øst for Rødbyhavn har den nye Strandholm Pumpestation stået i nogle år og mindet om, at Femern Bælt-projektet gik lidt i stå i 2015. I 2019 er resten af arbejdet kommet i gang, så den er funktionsdygtig, når den gamle pumpestation nu må vige pladsen for tunnelelementfabrikken.
Foto: Jan Knudsen

Femern

Nu kommer det første spadestik

Efter tysk godkendelse først på året - og med dansk beslutsomhed.




04. januar 2020 kl. 10:04 Af John Karlsen

Annonce

FEMERN BÆLT I løbet af foråret ventes det formelle spadestik, der skal markere starten på byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen.

I det forløbne år er det lykkedes at opnå den tyske godkendelse af projektet, som der blev søgt om første gang i 2013. Og godkendelsen tages på dansk side som et signal om, at de store arbejder kan gå i gang.

På tysk side blev godkendelsen fra myndighederne i Kiel som forventet mødt med klager, og det er nu den tyske forvaltningsdomstol i Leipzig, der kommer til at afgøre, hvornår godkendelsen også er juridisk gældende.

Men selvom den endelige godkendelse først ventes inden udgangen af det kommende år, er man på dansk side for alvor klar til at gå i gang med tunnelbyggeriet.

Lokalt er der gennem de senere år gjort en lang række mindre forberedelser til det kommende byggeri, og da forligspartierne bag Femern Bælt-forbindelsen i marts 2019 frigav godt 400 millioner kroner, kunne de sidste byggemodningsarbejder øst for Rødbyhavn sættes i gang.

Samtidig er der på de indre linjer gjort forberedelser til, at også de egentlige anlægsarbejder kan gå i gang. Det skal de under alle omstændigheder i god tid, inden de første tunnelelementer kan sættes på plads, fordi det tager et par år at få arbejdshavn og tunnelelementfabrik gjort klar.

Samtidig med at der gøres yderligere forberedelser, ventes der også på en afgørelse fra EU-domstolen. Scandlines har tilbage i 2014 klaget over den danske finansieringsmodel bag projektet, og den sag er nu nået til EU-domstolen: Afgørelsen herfra ventes de kommende måneder.

I forbindelse med forberedelserne har bygherren købt hotel i Rødbyhavn. Her skal der over det kommende år indrettes kontorer til op mod 75 medarbejdere, der skal følge tunnelarbejdet på tætteste hold.

Samtidig har Lolland Kommune også fået bygget en længe ventet omfartsvej fra motorvejsafkørslen i Rødbyhavn og ned til den trafikhavn, der vil få en central rolle ikke mindst under etableringen af tunnelbyggerets egen arbejdshavn øst for Rødbyhavn. Det er Lolland Kommune, der har stået for byggeriet af den nye vej - for penge fra Femern A/S.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: MARTIN WOUTERS

hvordan bliver der smidt… 01. juli 2020 kl. 16.46

AF: MARTIN WOUTERS

have bad ved slotsbrygge 01. juli 2020 kl. 10.01

AF: PER HØYEM

VINDMØLLER 29. juni 2020 kl. 12.36

AF: MARTIN WOUTERS

måske masse af… 29. juni 2020 kl. 10.23

Annonce