Forligskredsen bag Femern-projektet sætter byggeriet i gang.
På et pressemøde, som startede fredag klokken 10, blev det annonceret, at Danmark nu sætter gang i byggeriet af Femern-forbindelsen.
Mere præcist er det kontrakten med konsortiet FLC – Femern Link Contractors – der iværksættes.
Det omfatter blandt andet anlæg af elementfabrikken i Rødbyhavn, anlæg af portaler og rampeanlæg ved Rødbyhavn og Puttgarden, produktion af de 89 tunnelelementer, etablering af beboelses- og administrationsfaciliteter og særligt marineudstyr til at placere tunnelelementerne på havbunden.
Samtidig er det besluttet, at byggeperioden forlænges med et år. Det betyder, at byggeriet ventes færdig medio 2029.
Lolland Kommunes borgmester, Holger Schou Rasmussen (S), jubler over beslutningen.
- Jeg betragter det her som den officielle start på byggeriet. Det er ikke bare små fremrykkelser. Det her, det er projektet, fastslår han.
Læs meget mere i Folketidende fredag eftermiddag.
Femern-forbindelsen har været nogle år undervejs, siden Folketinget vedtog projektet i april 2015. Den er blevet godkendt af EU, krævet undersøgt igen og derefter godkendt igen.
Fredag har et politisk flertal i Folketinget givet projektet grønt lys, så byggeriet kan begynde fra næste år.
Læs mere om forbindelsen her:
* Forbindelsen mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden på den tyske ø Femern bliver cirka 18 kilometer lang.
* Det vil tage 10 minutter at køre igennem tunnelen i bil og 7 minutter i tog. I dag tager overfarten på samme strækning 45 minutter.
* I tunnelen af beton skal der være en tosporet motorvej og en tosporet elektrificeret jernbane.
* Prisen anslås til at være 57,9 milliarder kroner.
* Det er planen, at byggeriet skal stå færdig i midten af 2029.
* Forbindelsen skal betales af dem, der skal bruge den - på samme måde som Storebælt- og Øresundsforbindelsen finansieres.
* Femern-tunnelen og de danske landanlæg finansieres, bygges og drives af Danmark, som også får alle indtægter fra trafikken gennem tunnelen.
* EU har udnævnt Femern-forbindelsen til et prioriteret projekt, da det ifølge unionen kan fjerne en flaskehals mellem Skandinavien og resten af Europa. EU har derfor støttet projektet med "et betydeligt milliardbeløb".
* I juli 2015 afgjorde EU-Kommissionen, at byggeriet - der dengang indeholdt en del mere statsstøtte - ikke var konkurrencestridigt.
* I 2018 afgjorde EU-Domstolen, at EU-Kommissionen igen skulle undersøge, om der skulle bruges for mange statslige midler på byggeriet.
* I marts 2020 godkendte EU-Kommissionen igen finansieringen.
Kilde: Femern A/S, Sund og Bælt.