Enigheden om en ny Storstrømsbro omfatter nu også en enighed om en ny Masnedø bro.
De kommende tog mellem Femern Bælt-forbindelsen og Ringsted skal køre 200 kilometer i timen. Det er der enighed om blandt partierne bag beslutningen om en Femern Bælt-forbindelse, og det er en enighed, som nu gør Banedanmark i stand til at komme videre med forberedelserne til de kommende års milliard-udbygning.
Alternativet var den lidt billigere jernbaneudbygning til passagerer tog, der kører højst 160 kilometer i timen. Banedanmarks beregninger har dog vist, at det samfundsmæssigt er en langt bedre forretning at lade togene køre op til de 200 kilometer i timen.
- Togene skal køre så stærkt som muligt, siger Rasmus Helveg Petersen (R).
Karsten Nonbo, Venstre, glæder sig over enigheden, der også omfatter den nye betonbro over Masnedsund, som Banedanmark hidtil har betegnet som et alternativ til det oprindelige projekt.
- Men vi mangler nøglen til det hele – enighed om finansieringen af en ny Storstrømsbro, konstaterer Rasmus Helveg Petersen. De forhandlinger genoptages i uge 11.