Udskydelse af tidsplanen for byggeriet af Femernforbindelse stiller byggeriet af en ny Storstrømsbro i bero.
Udskydningen af byggeriet af Femerntunnellen kommer nu også til at betyde, at byggeriet af Storstrømsbroen udskydes. Det meddeler transportminister Hans Christian Schmidt (V) i et svar til Folketingets transportudvalg.
Folketingets transportudvalg stillede i september ministeren spørgsmålet:
”Vil ministeren redegøre for status for den nye Storstrømsbro, herunder byggeopstart og den videre proces?”
Nu har ministeren så svaret, at Vejdirektoratet i juni offentliggjorde navnene på de fem entreprenørkonsortier, der er prækvalificeret til at afgive tilbud på at bygge den nye Storstrømsbro. Og udbudsprocessen fortsætter, når den endelige tidsplan for Femern-forbindelsen ligger klar, hvilket skulle have været i efteråret 2015.
Men tidplanen er blevet forsinket blandt på grund af de tyske myndigheder skal bruge længere tid end forventet på at behandle indsigelserne af projektet.
- Ved samme lejlighed meddelte Vejdirektoratet konsortierne, at udbudsprocessen forventes at fortsætte, når den endelige tidsplan for Femern Bælt-forbindelsen er fastlagt, og det blev meddelt, at det var forventningen, at det ville være i efteråret 2015, skriver Hans Christian Schmidt i sit svar til transportudvalget.
Ministeren oplyser også i svaret, at udbudsmaterialet for Storstrømsbroen kan udsendes 1-2 måneder efter en politisk stillingtagen.