cookie-og-privatlivspolitik
Regionsrådsformand Heino Knudsen og formand for fonden Femern Belt Development Holger Schou Rasmussen underskrev mandag aftalen i Femern Belt Developments kontor i Rødbyhavn.
Regionsrådsformand Heino Knudsen og formand for fonden Femern Belt Development Holger Schou Rasmussen underskrev mandag aftalen i Femern Belt Developments kontor i Rødbyhavn.
Foto: Peter Levinsen Hansen

Femern

Ny aftale skal sikre lokal Femern-vækst

Fonden Femern Belt Development har indgået treårig samarbejdsaftale med Region Sjælland




18. maj 2021 kl. 20:13 Af Peter Levinsen Hansen

FEMERN/RØDBYHAVN Mandag kunne Region Sjælland og Fonden Femern Belt Development underskrive en treårig aftale om, at Region Sjælland er medlem og bidragsyder til Fonden Femern Belt Development.

- Regionens opbakning, i forhold til at vi kan løfte den opgave, der skal til for at ikke bare løfte Lolland, men hele Lolland-Falster og Sydsjælland med den binding til Tyskland, som det her projekt vil give, er bare rigtig, rigtig vigtig, fortæller Holger Schou Rasmussen (S), formand for Femern Development og borgmester i Lolland Kommune.


En gamechanger

Med aftalen mellem Region Sjælland og Femern Bælt Development er der afsat en million kroner årligt fra 2021 til 2023 til fonden. Tilskuddet suppleres med bidrag fra øvrige medlemsorganisationer på dansk side samt nationale midler til erhvervsfremme.

- Femern-projektet er en gamechanger for Region Sjælland og den sydlige del af vores geografi, og det skal vi, set fra min stol, jo bakke op om og være en del af som region. Derfor er det også sådan, at selv om vi desværre var ude for en erhvervsfremmereform, der tog vores penge til det her område langt hen ad vejen, så har vi stadig fundet penge til at støtte det her arbejde, fordi det er så afgørende, fortæller Heino Knudsen (S), der er regionsrådsformand for Region Sjælland.

Medlemsbidraget til Femern Belt Development sker inden for rammerne af den Regionale Udviklingsstrategi. Pengene skal understøtte, at Region Sjælland er en region, hvor det er attraktivt at bo, uddanne sig, arbejde og drive virksomhed samt understøtte udvikling og vækst lokalt både i forhold til arbejdet på Femern Bælt-tunnelen, men også den dansk-tysk grænseregion, som området forventes at blive, når tunnelen står færdig.

Annonce

Udover erhvervsfremme er Fonden Femern Belt Developments opgave derfor også at se frem mod en tid, hvor man i Region Sjælland bevæger sig mod en landfast grænse, som man har været vant til at have i Sønderjylland. I året efter åbningen af Femern-forbindelsen forventer man nemlig, at antallet af rejsende på tværs af Femern Bælt vil stige med fem millioner personer årligt.


Skal sikre uddannelse

Femern-forbindelsen skaber i byggeperioden masser af arbejdspladser på både dansk og tysk side. Derfor skal aftalen med Femern Belt Development også bidrage til, at flere unge mennesker får en uddannelse og et arbejde.

- Med 100 milliarder investeret er det her så stort et projekt, at det vil få nogle afledte effekter i hele Region Sjælland, hvis vi vil det. Naturligvis med særlig god effekt på den sydlige del, Lolland-Falster og Sydsjælland. Men noget af det, der er afgørende for os, er at sætte fokus på at få så mange unge mennesker ind på arbejdsmarkedet og i uddannelse så muligt, fortæller Heino Knudsen og fortsætter:

- For mig er potentialerne jo indlysende, men det kræver et stort arbejde med mange parter at indfri dem. Der er et enormt arbejdskraftbehov nu, og i 2029 åbner sig en ny verden, som kan ændre arbejdsmarkedet og Region Sjælland fundamentalt. Femern Belt Development er en grundsten i at sikre, at vi får udnyttet potentialerne i både Region Sjælland, men også nationalt. Det slår aftalen fast.

Der investeres over 100 milliarder kroner i Femern-forbindelsen og de tilknyttede infrastrukturprojekter på dansk og tysk side. Selve Femern-forbindelsen vil koste omkring 58 milliarder kroner og skabe mere end 6.000 arbejdspladser i den dansk-tyske geografi. 75 procent af dem på dansk side.

Annonce

- Femern-projektet trækker en masse virksomheder til området frem mod 2029. Noget af det, vi vil arbejde for, er at sikre, at tunnelelementfabrikken på Sydlolland bliver permanent. Den store fabrik, som vi får hernede, kan man lige så godt bruge til at bygge de store infrastrukturprojekter, som skal bygges i de kommende år: en københavnsk havnetunnel og en Kattegatforbindelse. Engang var Lolland kendt for sit skibsværft. I fremtiden skal vi være kendt for at være det sted i Europa, hvor man kan bygge store infrastrukturprojekter og levere teknologisk viden i verdensklasse, fortæller Holger Schou Rasmussen, der derfor også er glad for, at elementfabrikken er med i regeringens fremtidige udspil.

- Hvis vi kan vise verden, vi kan lave det her i symbiose med grøn energi, vil det være noget, der giver et afkast på både vidensarbejdspladser, innovation og nye arbejdspladser i fremtiden, fortsætter han.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

EM i skyggen 13. juni 2021 kl. 23.00

AF: JOHN BRILL ENGKEBØLLE

Det frie valg 11. juni 2021 kl. 23.50

AF: TOM AHLQVIST

Venstre,s nedstigning fra… 10. juni 2021 kl. 14.17

AF: PAW HALLANDSON

Skat, hvor skal børnene være? 08. juni 2021 kl. 11.55

Annonce

ANNONCE