Annonce
Femern

PERI Danmark i kæmpeordre på Femern

Morten Sterregaard, teknisk chef ses her foran et billede foran forskallingerne på Øresunds-tunnelen. Han mener, at erfaringerne og ekspertisen fra dette projekt i høj grad har været med til at bane vejen for, at PERI Danmark vandt ordren på at levere forskallingssystemer til Femern Bælt-tunnelen. Foto: Kenn Thomsen

PERI Danmark i Greve er blevet valgt til at levere forskallingssystemer til støbningen af betonelementerne til Femern Bælt-tunnelen. Kontrakten er den største enkeltstående ordre i PERIs 50-årige historie.

Tunnelen, der skal forbinde Danmark og Tyskland via Femern Bælt, er det største infrastrukturprojekt i Danmark nogensinde, og det mest omfattende i Europa lige nu. Med sine 18 kilometer bliver det verdens længste sænketunnel for tog og biler.

Femern Link Contractors, FLC, der står for at bygge portaler og ramper på både den danske og tyske side samt for produktionen og installationen af elementerne til den 18 kilometer lange sænketunnel, har valgt PERI Danmark som leverandør af forskallingssystemerne, der skal bruges til at støbe betonelementerne i tunnelen.

PERI Danmark har lager og administration i Greve, hvor omkring 60 medarbejdere har deres daglige virke.

Her tager Morten Sterregaard, teknisk chef i PERI Danmark imod Erhverv Sjælland for at fortælle nærmere om PERI, det store projekt under Femern Bælt og PERI Danmarks rolle i det.

- Der er ingen tvivl om, at den væsentligste årsag til, at PERI Danmark er blevet udvalgt til at være leverandør på Femern-projektet, er vores tidligere erfaring fra byggeriet af Øresundstunnelen imellem Danmark og Sverige i 1990'erne. Fra det projekt har vi masser af ekspertise og erfaring, så for os vil Femern Bælt-tunnelen på en måde være Øresund version 2, forklarer Morten Sterregaard.

Han tilføjer, at der dog er to væsentlige forskelle mellem de to projekter.

Omfanget af Femern-projektet er tre gange så stort som Øresund, og på grund af løbende tekniske forbedringer har PERI formået at optimere forskallingstiderne, så det kommer til at gå væsentligt hurtigere med Femern, end det i sin tid gjorde under Øresund.

PERI Danmark leverer forskallingssystemer til mange forskellige byggeprojekter rundt omkring i Danmark. Virksomheden udvikler selv alle systemerne. Foto: Kenn Thomsen

Monolistisk tunnel

Tunnelen under Femern Bælt bliver bygget op af 79 betonelementer, der hver især er 218 meter lange og vejer 73.000 tons.

Derudover skal der produceres 10 specialelementer på hver 45 meters længde.

Formene fra PERI Danmark, der skal bruges til at støbe tunnelelementerne i, bliver specielt fremstillet til formålet. Det skyldes blandt andet, at Femern-tunnelen er en såkaldt monolistisk tunnel.

- Det betyder, at alt inklusive bunden af elementerne støbes på én gang. Traditionelle metoder er oftest at støbe bunden først og dernæst siderne og taget, forklarer teknisk chef, Morten Sterregaard.

Ialt skal PERI Danmark levere 8.700 tons stålmateriel til de fem produktionslinjer i den elementfabrik på det sydlige Lolland, hvor tunnelelementerne skal produceres.

Formene vil blive produceret i Polen, Italien og Tyskland og derfra blive sejlet til Lolland.

Der er høje krav til svejsningerne i dele af formene, og på det punkt har Tyskland og Italien stor ekspertise fra produktionen af skilifte, hvor sikkerheden naturligvis skal være i top.

Om PERI:

Grundlagt i 1969 af Artur og Christl Schwörer.
Hovedsædet ligger i Weissenhorn i Bayern, Tyskland.
Leverer forskallings- og stilladsløsninger til alle typer projekter.
Har flere end 70 datterselskaber fordelt på 90 lande og 160 lagerpladser.
9.500 ansatte og en total omsætning på 12,5 milliarder kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udvikler selv

PERI udvikler selv alle sine systemer. Ifølge Morten Sterregaard arbejder man hele tiden på at gøre formene så stærke som muligt, da de jo skal bære betonen, samtidig med at de bliver så lette som muligt. Blandt andet lægger man stor vægt på at minimere antallet af enkelte komponenter til systemkonstruktionerne, da brugen af konstruktionerne på den måde bliver hurtigere og lettere.

Hos PERI Danmark i Greve ligger der både ude og inde masser af forme til forskallinger af alle mulige slags.

Når formene har været i brug, kommer de nemlig som oftest tilbage til PERI i Greve, fordi de fleste entreprenører lejer formene i den periode, de skal bruge dem.

Når de kommer tilbage til Greve, får formene så et grundigt eftersyn og rengøring.

Men med formene til Femern Bælt-tunnelen er det anderledes, da Femern Link Contractors har besluttet at købe formene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fuldskalaforsøg

De første forskallingsforme fra PERI Danmark til Femern Bælt-tunnelen bliver leveret til byggepladsen i september 2021.

- De skal bruges i et fuldskalaforsøg, hvor vi prøvestøber et fuldt tunnelrør til jernbane og på den måde sikrer, at alt fungerer, inden vi i december 2021 går i gang med at levere til de "rigtige" elementer, der skal ud og stå på havbunden. Til det formål kommer vi til at levere forme fra december i år frem til februar 2023, oplyser Morten Sterregaard.

  • Morten Sterregaard, teknisk chef ses her foran et billede foran forskallingerne på Øresunds-tunnelen. Han mener, at erfaringerne og ekspertisen fra dette projekt i høj grad har været med til at bane vejen for, at PERI Danmark vandt ordren på at levere forskallingssystemer til Femern Bælt-tunnelen. Foto: Kenn Thomsen
  • PERI Danmark leverer forskallingssystemer til mange forskellige byggeprojekter rundt omkring i Danmark. Virksomheden udvikler selv alle systemerne. Foto: Kenn Thomsen
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

NFH dummer sig gevaldigt i Sønderjyske - under maksimalt pres nu

Lokal nyt

Millliondyrt projekt i gang: Skal forvandle 250 kvm

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Lolland-Falster

"På røven i Nakskov"? - Det kan man godt glemme alt om

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Lokal nyt

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel

Guldborgsund

Se billederne: Hundredvis dukkede op til 125-års jubilæum

Indland

Myndighederne jubler: Snart er det slut

Sport

NFH-profil ånder lettet op: Fjernet knude var godartet

Lokal nyt

Uro i lokalt sygeplejeråd: Vil af med forkvinde

Lolland

Store Lalandia-planer: Udvider for at udnytte potentialet

Guldborgsund

Nyt udvalg: Færre skal være afhængig af pendling

Udland

Fragmenter af fugleinfluenza fundet i amerikansk komælk

Annonce
Annonce
112

105 taget i fartkontroller

Udland

Flere er kommet til skade under indspilning af ny Hollywoodfilm

Indland

Over 100.000 danskere vil gøre noget godt for klimaet torsdag

Falster

Koster 30 millioner: Enormt million-projekt går ind i ny fase

Guldborgsund

Kvinde dræbt af tog på Falster: Advarsel kom for sent

Guldborgsund

DSB udbetaler kompensation: Så meget er der til lokale pendlere

112

Klip og bøder på Vestlolland