cookie-og-privatlivspolitik
Morten Sterregaard, teknisk chef ses her foran et billede foran forskallingerne på Øresunds-tunnelen. Han mener, at erfaringerne og ekspertisen fra dette projekt i høj grad har været med til at bane vejen for, at PERI Danmark vandt ordren på at levere forskallingssystemer til Femern Bælt-tunnelen.

2

Billeder

Morten Sterregaard, teknisk chef ses her foran et billede foran forskallingerne på Øresunds-tunnelen. Han mener, at erfaringerne og ekspertisen fra dette projekt i høj grad har været med til at bane vejen for, at PERI Danmark vandt ordren på at levere forskallingssystemer til Femern Bælt-tunnelen.
Foto: Kenn Thomsen

Femern

PERI Danmark i kæmpeordre på Femern

PERI Danmark i Greve er blevet valgt til at levere forskallingssystemer til støbningen af betonelementerne til Femern Bælt-tunnelen. Kontrakten er den største enkeltstående ordre i PERIs 50-årige historie.




08. juni 2021 kl. 10:33 Af Anders Spanggaard, Sjællandske

FAKTA
Om PERI:

Grundlagt i 1969 af Artur og Christl Schwörer.
Hovedsædet ligger i Weissenhorn i Bayern, Tyskland.
Leverer forskallings- og stilladsløsninger til alle typer projekter.
Har flere end 70 datterselskaber fordelt på 90 lande og 160 lagerpladser.
9.500 ansatte og en total omsætning på 12,5 milliarder kroner.

Tunnelen, der skal forbinde Danmark og Tyskland via Femern Bælt, er det største infrastrukturprojekt i Danmark nogensinde, og det mest omfattende i Europa lige nu. Med sine 18 kilometer bliver det verdens længste sænketunnel for tog og biler.

Femern Link Contractors, FLC, der står for at bygge portaler og ramper på både den danske og tyske side samt for produktionen og installationen af elementerne til den 18 kilometer lange sænketunnel, har valgt PERI Danmark som leverandør af forskallingssystemerne, der skal bruges til at støbe betonelementerne i tunnelen.

PERI Danmark har lager og administration i Greve, hvor omkring 60 medarbejdere har deres daglige virke.

Her tager Morten Sterregaard, teknisk chef i PERI Danmark imod Erhverv Sjælland for at fortælle nærmere om PERI, det store projekt under Femern Bælt og PERI Danmarks rolle i det.

- Der er ingen tvivl om, at den væsentligste årsag til, at PERI Danmark er blevet udvalgt til at være leverandør på Femern-projektet, er vores tidligere erfaring fra byggeriet af Øresundstunnelen imellem Danmark og Sverige i 1990'erne. Fra det projekt har vi masser af ekspertise og erfaring, så for os vil Femern Bælt-tunnelen på en måde være Øresund version 2, forklarer Morten Sterregaard.

Annonce

Han tilføjer, at der dog er to væsentlige forskelle mellem de to projekter.

Omfanget af Femern-projektet er tre gange så stort som Øresund, og på grund af løbende tekniske forbedringer har PERI formået at optimere forskallingstiderne, så det kommer til at gå væsentligt hurtigere med Femern, end det i sin tid gjorde under Øresund.


Monolistisk tunnel

Tunnelen under Femern Bælt bliver bygget op af 79 betonelementer, der hver især er 218 meter lange og vejer 73.000 tons.

Derudover skal der produceres 10 specialelementer på hver 45 meters længde.

Formene fra PERI Danmark, der skal bruges til at støbe tunnelelementerne i, bliver specielt fremstillet til formålet. Det skyldes blandt andet, at Femern-tunnelen er en såkaldt monolistisk tunnel.

Annonce

- Det betyder, at alt inklusive bunden af elementerne støbes på én gang. Traditionelle metoder er oftest at støbe bunden først og dernæst siderne og taget, forklarer teknisk chef, Morten Sterregaard.

Ialt skal PERI Danmark levere 8.700 tons stålmateriel til de fem produktionslinjer i den elementfabrik på det sydlige Lolland, hvor tunnelelementerne skal produceres.

Formene vil blive produceret i Polen, Italien og Tyskland og derfra blive sejlet til Lolland.

Der er høje krav til svejsningerne i dele af formene, og på det punkt har Tyskland og Italien stor ekspertise fra produktionen af skilifte, hvor sikkerheden naturligvis skal være i top.


Udvikler selv

PERI udvikler selv alle sine systemer. Ifølge Morten Sterregaard arbejder man hele tiden på at gøre formene så stærke som muligt, da de jo skal bære betonen, samtidig med at de bliver så lette som muligt. Blandt andet lægger man stor vægt på at minimere antallet af enkelte komponenter til systemkonstruktionerne, da brugen af konstruktionerne på den måde bliver hurtigere og lettere.

Annonce

Hos PERI Danmark i Greve ligger der både ude og inde masser af forme til forskallinger af alle mulige slags.

Når formene har været i brug, kommer de nemlig som oftest tilbage til PERI i Greve, fordi de fleste entreprenører lejer formene i den periode, de skal bruge dem.

Når de kommer tilbage til Greve, får formene så et grundigt eftersyn og rengøring.

Men med formene til Femern Bælt-tunnelen er det anderledes, da Femern Link Contractors har besluttet at købe formene.


Fuldskalaforsøg

De første forskallingsforme fra PERI Danmark til Femern Bælt-tunnelen bliver leveret til byggepladsen i september 2021.

Annonce

- De skal bruges i et fuldskalaforsøg, hvor vi prøvestøber et fuldt tunnelrør til jernbane og på den måde sikrer, at alt fungerer, inden vi i december 2021 går i gang med at levere til de "rigtige" elementer, der skal ud og stå på havbunden. Til det formål kommer vi til at levere forme fra december i år frem til februar 2023, oplyser Morten Sterregaard.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

EM i skyggen 13. juni 2021 kl. 23.00

AF: JOHN BRILL ENGKEBØLLE

Det frie valg 11. juni 2021 kl. 23.50

AF: TOM AHLQVIST

Venstre,s nedstigning fra… 10. juni 2021 kl. 14.17

AF: PAW HALLANDSON

Skat, hvor skal børnene være? 08. juni 2021 kl. 11.55

Annonce

ANNONCE