cookie-og-privatlivspolitik

Foto: Transportministeriet

Femern

Pylon til ny Storstrømsbro

VIDEO: Teknikerne overvejer at forsyne den kommende nye Storstrømsbro med en pylon på det sted, hvor der skal være gennemsejling.




24. november 2014 kl. 09:54 Af John Karlsen

Annonce

Det fremgår af den VVM-redegørelse for broudskiftningen, som Transportministeriet netop har sendt i offentlig høring frem til 15. januar.

Med pylonen er det muligt at lave en større spændvidde, og dermed også at gøre det muligt for større skibe at sejle gennem Storstrømmen.

Den nye bro bliver omkring fire kilometer lang, og 24 meter bred. Her bliver der plads til to vejbaner på hver 3,5 meter, hvor det bliver muligt at køre 80 kilometer i timen.

Mod kun ét jernbanespor i dag, forsynes den nye bro med to jernbanespor hvor passagertogene kan køre op til 200 kilometer i timen. Desuden skal den nye bro forsynes med en dobbeltrettet cykelsti.

Prisen for at bygge den nye bro er i VVM-redegørelsen opgjort til knapt tre milliarder kroner. Dertil kommer en kvart milliard til nedrivning af den gamle bro.

Med en reserve på 30 procent til uforudsete omkostninger ved projektet, bliver der brug for en anlægsbevilling på 4,2 milliarder kroner.

I Vejdirektoratets video nedenfor kan du se skråtagsløsningen, hvor gennemsejlingen bæres af en pylon:




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LINDA SOMMER

Lokallisten Lolland siger… 20. maj 2019 kl. 20.22

AF: JENS RANE HOLCK

Nej til havbrug, ja til… 20. maj 2019 kl. 00.05

AF: JOHN WENNERWALD

Bananrepublikken Danmark 19. maj 2019 kl. 23.27

AF: LEIF A. JENSEN

Gylden mammon S garanti for… 16. maj 2019 kl. 21.25

Annonce