cookie-og-privatlivspolitik
Efter en måned med rotorsejlet rapporterer Scandlines om gode erfaringer, og sejlet har ikke været årsag til forsinkelser.
Scandlines og Stena Line har klaget over EU-Kommissionens seneste afgørelse.
Foto: Flemming Keith Karlsen

Femern

Regering og rederier i nyt opgør

Fronterne trækkes op til et nyt EU-retsligt opgør om tunnel-finansieringen.




22. oktober 2020 kl. 10:20 Af John Karlsen

Annonce

FEMERN BÆLT Efter EU-Kommissionen tidligere i år skærpede vilkårene for den danske stats involvering i økonomien bag den kommende Femern Bælt-forbindelse, trækkes fronterne nu op til et nyt retsligt opgør mellem EU-Kommissionen og Danmark på den ene side og rederierne Scandlines og Stena Line på den anden.

Skærpelsen af vilkårene kom efter, at EU-domstolen i 2018 sendte kommissionens hidtidige brede støtte til den danske finansieringsmodel tilbage til ny overvejelse efter klager fra blandt andre Scandlines. Nu er statsstøtten blandt andet begrænset ved, at der ikke må gives statslån eller statsgaranti til lån over 69,3 milliarder kroner, og at Femern A/S ikke må have støttede lån eller garantier efter tunnelens 16. driftsår.

Først har den danske regering klaget over kommissionens nye afgørelse. For man er uenig i, at kapitaltilførsel, statsgarantier og statslån til Femern A/S er omfattet af EUs regler om ulovlig statsstøtte.

Siden har også Scandlines og Stena Line klaget over EU-Kommissionens seneste afgørelse, blandt andet fordi man her har godkendt en løbende statsstøtte uden individuelle aftaler om vilkårene i hvert enkelt tilfælde, og fordi kommissionen har godkendt støtten som forenelig med det indre marked med henvisning til, at den "kan fremme virkeliggørelsen af vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse", som det hedder i en af EU-traktatens artikler.

Senest har den danske regering nu stillet sig bag EU-Kommissionen i den sag, rederierne har rejst.

- Regeringen er enig med kommissionen i, at hvis Femern A/S er omfattet af statsstøttereglerne, så er de foranstaltninger, som ydes til Femern A/S til finansieringen af kyst til kyst-forbindelsen, forenelig med det indre marked, hedder det blandt andet i den orientering, der netop er sendt til medlemmerne af Folketingets europaudvalg, transportudvalg og til Folketinget.

- Dansk intervenering i sagen til støtte for kommissionen giver regeringen mulighed for at styre kommissionens forsvar for afgørelsens lovlighed, hedder det blandt andet i begrundelsen. Her fastslås det, at den danske stat har en væsentlig interesse i, at kommissionens afgørelser ikke anfægtes på de punkter, som rederierne anfægter.

- Da der i så fald vil kunne opstå betydelig risiko for, at projektet forsinkes eller fordyres endnu mere, end det i forvejen er blevet som konsekvens af de retssager, som Scandlines og Stena Line har anlagt ved danske og tyske domstole og EUs domstole, hedder det i orienteringen.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Traditioner ændres i år 29. november 2020 kl. 22.13

AF: LINDA SOMMER

Brint er fremtidens grønne energi 28. november 2020 kl. 11.04

AF: MARTIN WOUTERS

john brædder ønsker at folk… 24. november 2020 kl. 09.12

AF: JOHN WENNERWALD

Regionen hjælper minkavlere 22. november 2020 kl. 21.48

Annonce