Rederiet har klaget over den tyske myndighedsgodkendelse af den faste Femern Bælt-forbindelse.
Rederiet Scandlines, der som bekendt sejler på overfarterne Rødby-Puttgarden og Gedser Rostock, har onsdag klaget til den tyske forbundsforvaltningsdomstol i Leipzig over den tyske myndighedsgodkendelse af den faste Femern Bælt-forbindelse mellem Rødby og Puttgarden.
De tyske myndigheder godkendte projektet 31. januar, og Scandlines har brugt de følgende måneder på at læse godkendelsen igennem og er nu nået frem til, "at dette retslige skridt er uundgåeligt", hedder det i en pressemeddelelse fra Scandlines, som er sendt ud onsdag eftermiddag.
Scandlines betoner kraftigt, at rederiet har tænkt sig at blive ved med at sejle med færgerne mellem Rødby og Puttgarden også efter, at den ventede tunnel en dag er færdig og kan tages i brug.
Scandlines mener, at der er en række forhold, som der ikke er taget tilstrækkeligt hensyn til i godkendelsen.
- Vi har i årevis konstruktivt gjort opmærksom på vores mange betænkeligheder. Men der er stort set ikke taget højde for nogen af dem i den foreliggende godkendelse.
- Af den grund, og for at beskytte vores medarbejdere og deres jobs, føler vi os forpligtet til fortsat at repræsentere vores interesser i den nu uundgåelige proces ved forbundsforvaltningsdomstolen, forklarer Søren Poulsgaard Jensen, der er CEO i Scandlines, i pressemeddelelsen.
Rederiet mener blandt andet ikke, at det er dokumenteret, at der er et trafikalt behov for en tunnel under Femern Bælt.
- Der er således alene tale om en politisk hensigtserklæring i en traktat, der på ingen måde retfærdiggør de betydelige negative påvirkninger af miljø, berørte personer og virksomheder i regionen under byggefasen, siger Heiko Kähler, direktør for Scandlines Deutschland GmbH, i pressemeddelelsen.
Derudover mener Scandlines heller ikke, at sikkerheden til havs i byggefasen er dokumenteret godt nok.