Ny video viser den kæmpefabrik, som skal bygges ved Rødbyhavn til at fremstille tunnelelementerne i.
Verdens længste sænketunnel for biler og tog kræver også en fabrik i rekordstørrelse. Femern-tunnelen mellem Rødbyhavn i Danmark og Puttgarden i Tyskland bliver 18 km lang og bygges af 79 tunnelelementer af beton og yderligere 10 specialelementer med kælder til vedligehold. Hvert tunnelelement kommer til at veje mere end 70.000 ton. Hvert element bliver cirka 217 meter langt og cirka 40 meter bredt.
Fabrikken bygges i Rødbyhavn øst for den eksisterende færgehavn. Det samlede fabriksareal bliver på 1,5 mio. kvadratmeter – eller 200 fodboldbaner – og bliver dermed en af de største fabrikker, der nogensinde er bygget i Danmark, oplyser Femern A/S
Tunnelfabrikken og de mange tunnelelementer bygges af entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors (FLC), som allerede har kontrakt med Femern A/S om opgaven.
FLC offentliggør nu for første gang en videoanimation om, hvordan de vil bygge tunnelelementerne. Den tekniske video, som er på engelsk, viser hele produktionen fra stål, grus, sten og cement ankommer til den store arbejdshavn, til hvordan jernbinding og betonstøbning vil foregå samt klargøring – det betyder udskibning via et af verdens største dokanlæg af sin slags – og nedsænkning af elementerne.
Tunnelen støbes indendørs i den store fabrik for at skabe de bedst mulige forhold for kvaliteten af selve betonarbejdet, gode arbejdsforhold for medarbejderne og en produktion, der er uafhængig af vind og vejr.