Annonce
Femern

Skatteyderne risikerer at hænge på en del af Femern-regningen

Foto: Femern A/S, arkivgrafik

Hvis ikke det lykkes at finansiere tunnelen via bilisterne, garanterer danske skatteydere for størstedelen af de 64,4 mia. kr., som det seneste budget lyder på.

Skatteyderne kommer med stor sandsynlighed til at betale en del af regningen for Femern-tunnelen, der ellers skulle være brugerfinansieret.
Det skriver Ingeniøren på baggrund af en ny og unik beregning udført af civilingeniør og ph.d. Hans Schjær-Jacobsen, tidligere rektor for DTU Diplom.

Ifølge beregningen er der kun 7,5 pct. sandsynlighed for, at tilbagebetalingstiden for Femern-tunnelen holder sig under 40 år. Risikoen for, at forbindelsen først er betalt tilbage efter mere end 50 år, er 37 pct., mens det mest sandsynlige udfald er en tilbagebetalingstid på 40 til 50 år.

I disse beregninger er der taget højde for højere byggepriser, lavere EU-tilskud samt lavere priser og færre biler på Rødby-Puttgarden-overfarten end i de forudsætninger, der danner grundlag for prognoserne fra Femern A/S.

Politisk er der enighed om, at en tilbagebetalingstid på over 50 år er uacceptabel, fordi forbindelsen risikerer at lide rentedøden, men også tilbagebetalingstider mellem 40 og 50 år er problematiske.
Hvis ikke det lykkes at finansiere tunnelen via bilisterne, garanterer danske skatteydere for størstedelen af de 64,4 mia. kr., som det seneste budget lyder på.

Hans Schjær-Jacobsen har brugt et halvt år på at opbygge sin egen finansielle model over Femern-tunnelen, da han ikke kunne få udleveret Femern A/S? model. Han kritiserer, at Femern A/S? egen prognose ikke tager højde for, at flere parametre, f.eks. forudsigelserne om antallet af biler og byggeomkostningerne, kan skride på samme tid.

- Det her er et højrisikoprojekt, og det belyser Femern A/S ikke. De burde arbejde med kombination af flere risici, som er state of the art,siger Hans Schjær-Jacobsen, der tirsdag præsenterede sine resultater på en konference afholdt af firmaet Palisade, som udvikler software til at beregne usikkerheder.

Ingeniøren har præsenteret metode og resultater for en stribe økonomer og transportforskere. Alle siger de god for Hans Schjær-Jacobsens metode til en alternativ finansiel model, men flere er skeptiske over for de input og den metode, han benytter til at udregne den nøjagtige sandsynlighed for tilbagebetalingsperioden. De deler også alle kritikken af de beregninger, offentlighed og politikere er blevet præsenteret for hidtil.

Ifølge pressechef Jens Villemoes fra Femern A/S benytter selskabet en beregningsmodel, der er udviklet og ejet af Øresundskonsortiet, og er i øvrigt på vej med nye tal:
- Vi er ved at udarbejde en opdateret finansiel analyse af alle de økonomiske komponenter, som har indflydelse på projektets økonomi og dermed tilbagebetalingstid. Det gælder blandt andet evalueringen af de stærke tilbud, vi netop har fået ind fra entreprenørerne på de store tunnelkontrakter, siger han.

  • Foto: Femern A/S, arkivgrafik
Annonce
Annonce
Annonce
Lokal nyt

Mobning sendte Nicolai i misbrug: Nu går han landet rundt -  baglæns

112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

112

Bil i brand på motorvejen

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
Sport

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

Lolland

Engang var den Danmarks bedste Aldi: Nu åbner den snart som Rema 1000

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan