cookie-og-privatlivspolitik
Det nye radartårn er under opførelse i det nordvestlige hjørne af Fehmarn. Når tårnet ved Westermarkelsdorf er færdigt, vil det være 24 meter højt.
Det nye radartårn er under opførelse i det nordvestlige hjørne af Fehmarn. Når tårnet ved Westermarkelsdorf er færdigt, vil det være 24 meter højt.
Foto: Femern A/S

Femern

Skubber til farlige skibe

Ekstra sejladssikkerhed under tunnelbyggeriet.




06. november 2020 kl. 21:30 Af John Karlsen

Annonce

FEMERN BÆLT Forud for byggeriet af Femern Bælt-tunnelen forbereder Femern A/S sig på flere områder på at leve op til myndighedernes skrappe krav til sejladssikkerheden under anlægsarbejdet. Således skal der lejes en bugserbåd, der under byggeriet skal være klar til fysisk at korrigere kursen på skibe, som er på gale veje under passagen af Femern Bælt.

Samtidig er der ved Westermarkelsdorf i det nordvestlige hjørne af Fehmarn ved at blive opført et nyt "fyrtårn", et 24 meter højt radartårn. Det skal indgå som en del af overvågningen af Femern Bælt i forbindelse med det VTS-system, der gør det muligt at holde skarpt øje med skibstrafikken.

Når Femern A/S nu sender lejen af bugserbåd med besætning i udbud, er det yderste led i de muligheder, VTS-vagten har for at gribe ind overfor skibe på forkert kurs under passagen af Femern Bælt.

VTS-systemet styres fra Travemünde i Tyskland, og hvis der her eksempelvis fra det nye radartårn i Westermarkelsdorf afsløres potentiel fare, er første trin et opkald til skibet på forkert kurs. Hvis det ikke medfører korrektion af kursen, er næste trin, at de VTS-vagtskibe i bæltet, der er en del af alarmsystemet, sejler hen til den formastelige for med horn, lys og megafon at forsøge at få kontakt.

Den indlejede bugserbåd er så sidste udvej, hvis heller ikke vagtskibet lykkes med at få korrigeret kursen. Så skal bugserbåden fysisk skubbe til skibet på vej ind i farezonen for på den måde at få det væk fra det, skibet måtte være på vej til at kollidere med.

Denne sidste sikkerhedsforanstaltning er anslået til en pris på godt 120 millioner kroner.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: MARTIN WOUTERS

john brædder ønsker at folk… 24. november 2020 kl. 09.12

AF: JOHN WENNERWALD

Regionen hjælper minkavlere 22. november 2020 kl. 21.48

AF: BENT KARL LANDIN NIELSEN

Stødby strand 20. november 2020 kl. 15.28

AF: BENT KARL LANDIN NIELSEN

Stødby strand 20. november 2020 kl. 15.28

Annonce